16A til nyt køkken

Hej ! I forbindelse med en større køkkenrenovering har jeg fået lavet ny el af en elektriker. Han trak et 5x2,5mm2 kabel fra en 13A gruppe i tavlen og hen i køkkenets sokkel under der hvor kogeplader og ovn skulle sidde. Naturligvis afsluttet i en dåse. Elektrikeren sagde så, at nu kunne jeg se om 13A var nok, eller ville han komme og udskifte gruppen i tavlen til 16A og når jeg havde lavet køkkenet, så var det "bare" lige at tilslutte ovn og kogeplader til dåsen .. Nu er køkkenet så færdigt og jeg har være ved at kigge på tilslutningerne. Kogepladerne skal have 2x230V 16A, så der er ikke noget problem i at tage to af faserne fra dåsen og tilslutte til komfuret. Jeg ved dog stadig ikke om 13A er nok, men det finder jeg ud af. Udfordringen er ovnen: Den skal kun have én fase, og som jeg forstod elektrikeren, så skal den så bare have den sidste fase i dåsen. Desværre står der ikke noget i vejledningen til ovnen om Ampere, og nu er jeg lidt i tvivl om, at når der kun står, at den skal have 230V uden yderligere specifikation, må den så godt sidde på en 16A sikring, hvis jeg ender med at få elektrikeren til at udskifte gruppen til 16A ? Eller når der kun er en fase til ovnen, uden yderligere specifikation, er det så underforstået, at den skal sidde på en "normal" 230v 10/13A gruppe ?? Tænker på om man kan være sikker på at det kan være farligt (brand, overophedning etc.) at den sidder på 16A eller er det helt naturligt for en ovn ?

En anden ting er, at jeg jo selv tilsluttede ovn og plader til dåsen, og her brugte jeg et 1,5 mm2 kabel. Er det et problem med den stump, hvis der opgraderes til 16A ? Jeg ved jo godt, at 16A i princippet hører sammen med 2,5 mm2, men jeg har bare ikke indtryk af at tilslutningsledninger generelt er 2,5 mm2 ....

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Det er helt efter bogen. Både ovn og komfur kan køre på en 16A gruppe. Tilledning må gerne være 1,5 mm2 selv om du har 16 A sikringsgruppe. 

Højst sandsynlig kan de 2 brugsgenstande godt køre på en 13 A gruppe. Der sker jo ikke noget ved at prøve, højst at du spinger sikringer. Det er kun hvis du formår at køre med hele komfur og ovn på fuld blus i længere perioder, og det er næsten ikke muligt. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du bør få din "elektriker" til at skifte 13A sikringen i gruppeafbryderen ud med en 16A sikring. Hvis det er en automatsikring, skal hele automaten skiftes. Din ovn er dimensioneret til 16A, så det er ikke noget problem. 1,5 mm2 ledning som tilslutning er OK som tilledning. Der opstår ikke brand, brand eller lignende på grund af hverken 16A sikringen eller 1,5mm2 ledningen, du har brugt som tilledning.


fase

Jeg forstår ikke hvorfor din elektriker ikke udskiftede  den 13 A automat med en 16 A automat så det passer sammen med 2.5 m2 kablet , men bare rolig de 13 A er rigelig til ovn og komfur ...................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis