Valg af sav

Hej med jer, 

Har efterhånden lavet lidt for mange små fuskerier kun med en fukssvans og en stiksav. Delvis fordi jeg ikke har så meget plads, hverken i et værksted eller til opbevaring. 

Men vil gerne anskaffe noget til at lette arbejdet. Er pt i gang med at bygge et lille legehus, men på sigt kommer jeg nok til at skulle lave lister, skabe, døre, tilpassede reoler og den slags. 

Jeg tror jeg kunne få god brug for en (bord) rundsav og en kap gering sav. Men de fylder begge ret meget. Og jeg så man kan få noget der ligner kombinations modeller. Denne her ligner noget der både kan save langt elementer lige og i vinkler samt smig:

Bosch PPS 7 s 

https://m.youtube.com/watch?v=kOJuLzwn8NM

Duer sådan noget kombinations ting? Er det bedre at købe både en rundsav og en kap gering sav? Jeg laver kun hjemme projekter. 

Målet er at kunne save præcist i vinkler og smig, og kunne save lange elementer lige og præcist. Min opfattelse er kap gering typisk ikke kan save lange ting? Tager jeg fejl? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altid svært at råde andre, men har du overvejet en vendbar sav ?

Så synes jeg du har alle muligheder...

https://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/DW743N/

http://www.makita.dk/tool/42382/LF1000.html


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar. Det ser helt sikkert relevant ud. Jeg kan så se at der online er en masse diskussion om hvilken af de to man skal vælge, men ser ud til begge kunne bruges.

Jeg har haft en del geringsave og har lige bestilt en dewalt bordrundsav som suplement til håndrundsav og førringsskinne (som man kommer rigtig langt med til plader)

De kombinationssave hvor savbladet på den ene side bruges som bordsav og på den anddn bruges som gering ville jeg personligt gå udenom.

Som geringsav har de ikke udtræk og derfor ikke meget snit brede (kan ikke save bredere end 155)  og som bordsav har de ikke meget snit højde og kan lige klare en regel.... Dvs en kompromi sav på begge områder.


Pps 7s ser rigtig fin ud og kan i langt de fleste tilflælde det samme som en geringsav+bordrumdsav dvs god snitbrede og højde - jeg ville klar gå efter pps 7s.

Havde jeg ikke allerede den fedste geringsav ville jeg nok også have købt en kombi alla pps istedet for en bordrundsav.

Det enste kompromi du får med pps er nok mobilitet da den ikke er beregnet til at flytte rundt


Du kan i øvrigt også tage et kig på metabos uk 290, den fungere tilsvarende og er vist lidt mere mobil med ben/hjul. hvis det har betydning - den syntes jeg ser spændende ud da jeg foretrækker at save under åben himmel (ingen støv/spåner i værkstedet)


Tak for indspark. Jeg er i mellemtiden blevet lidt i tvivl om det egentlig ville være bedre for mig med blot en almindelig rundsav og en kap gering. Kap gering virker svær at komme udenom hvis man skal save lister, og en rundsav kan vidst også save pænt i smig. 

Jeg købte også en bord rundsav til at starte med og har da også været meget glad for den men nu bruger jeg den næsten ikke mere så overvej i hvert fald om du har behov for sådan en.. Og hvis ja må du da gerne købe min 😉😊


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er sjovt at der er en udpræget forståelse af at man ikke kan skære lister/vinkler på en bordrundsav.
Intet kunne være mere forkert. Der findes vinkelanslag der kører i rillen i bordet, og kan lave både almindelige vinkler og kompound vinkler.
Det eneste som jeg ikke kunne lave på min gamle bordrundsav var at skære hele plader op, men her er en dyksav med skinner helt suveræn.

Så for mig at se er en kap gerringsav kun berettiget, hvis du laver rigtigt mange lister og aldrig skal arbejde med plader.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har bygget og lavet alt mulig anden.

Jeg har en bordrundsav med rulle bord, og  land der kan stilles i grader, og en dyksav med diverse føreskinner, det er hvad jeg bruger af maskiner til savning. (ja og en akku stiksav, )

Alle gerigter fodlister mv. er skåren på min bordrundsav. 

Til 90 gr. snit bruger jeg tit denne her korte føreskinne, med et hjemmelavet land, og så dyksaven.



Vi prøver igen, i morgen --

Det du nok skal spørge dig selv om, er om du kommet til at save indendørs (stationært) - så vil pps være et godt bud son dækker det meste + en håndholdt rundsav når du skal save noget som ikke lige kan flyttes ind i et værksted.


Hvis du derimod skal arbejde på en 'byggeplads' eller udendørs, og derved har brug for en mobil løsning så vil en geringsav, håndrundsav + evt en mindre transportabel bordrundsav a la dewalt 745 være bedst.

Alt i alt handler det om hvilke typer af savopgaver og hvor du vil lave dem som afgør valg af savtyper.

Som sagt så er metabos uk290 et godt bud på en dims som i mine øjne kan det meste - undtagen en håndholdt og her ville jeg gå efter at have en håndholdt på batteri de fungere godt og kan også fåes så du kan bruge førringsskinne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis