Genvex rørføring

Hej.

Jeg skal til at føre rør til vores genvex anlæg på loftet.

Jeg har lavet en skitse som følger:

Jeg har dog følgende spørgsmål som der måske er nogle der kunne hjælpe mig med:

  • Der er mange 90' bøjninger og T-stykker sådan som jeg har lavet det. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om dette er en god eller dårlig ide ift. luftmodstand. Men hovedrørerne skal jo også forgrene sig ud til de mindre 125mm rør. Hvad siger I?
  • Jeg er ikke vild med at rørerne krydser gangbroen 4 steder. Alternativt kunne jeg føre dem under, men der er kun 200mm. Rørerne til værelserne er 125mm, så der vil kun være 37½mm isolering på hver side. Skal jeg have hævet gangbroen eller hvad kunne man gøre?
  • Spærrerne går på langs af huset, så jeg tænker at have alle rør over 200mm og så isolere uden på. Eller vil det være smartere at have så meget rør som muligt i isoleringen og så have en ekstra bøjning der hvor det skal op?

Dbh.
Morten

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I henhold til Go'energi er det en dårlig ide med T-stykker, det "koster" trykfald. Det "koster" ligeledes trykfald med forholdsvis høj hastighed. Høj trykfald er lig med høj energiforbrug. Vil anbefale lufthastighed under 2,5 m/s for hoved strengene, helst omkring 2 m/s, for ind- og udsugningsventilerne ned omkring 1 m/s.

Vil anbefale 45gr afgrening samt Y-stykker. Så vidt mulig rørene ned i isoleringen, evt. mere isolering over rørene. Såfremt rørene ligger frit, min 100 mm isolering, if. Genvex/Nilan anbefaling. Vær dog opmærksom på at rørisolering koster ca. 10 gange så meget som almindelig isolering. Dårlig isolering medfører varmetab, lav virkningsgrad.

Det er bedre med ind- og udblæsning i kip (4 meters afstand), i steden for i gavlen, som medfører lang rørføring. Det anbefales ligeledes at gå mindst en rørstørrelse op for ind- og udblæsningen. Isolering af rørene for Ind-og udblæsning er nok med 50 mm.

Det var lige hvad jeg pt. havde, ellers spørg videre.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis