Havelåge fastgørelse på mur

Hej alle, 

Jeg er igang med at lave en havelåge som efter planen skal opbygge af en 100x100 stolpe på hver side, samt en låge bygget af 25x100mm brædder. Havelågen står imellem en hæk og husmur (mursten). Højden bliver 160, og 110 bred. På stolpen mod muren vil jeg have hængslerne. 

Hvordan ville i fastgøre stolpen mod mur? Jeg har overvejet 150mm karmskruer igennem stolpe og direkte i mur, samt nedstøbning af stolpen. Evt. Sætte en lille afstandsklods imellem stolpe og mur så jeg kan få plads til stolpehætte. 

Men er i tvivl om det er den bedste løsning.?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder fint!

Husk at bygge lågen med en skråstiver "indefra og op" fra hængsel siden, så den ikke ekser.

En 150 mm karmskrue holder ikke ret meget med under 50 mm i mur. Jeg ville nøjes med at støbe stolpen fast 10-20 mm fra muren. Gøres det ordentlig vil stolpen kunne bære lågen.

Viser det sig alligevel at løsningen ikke er stabil nok, kan du senere fastgøre stolpen til muren, med de skader du så ikke undgår at lave på muren.


Søren O

Tak for svar begge. 

Tror jeg prøver som du siger Søren. Er heller ikke selv fan af at skulle skrue i muren. Mine stolper er 210 cm lange. Tror du en halv meter i jorden plus stolpebeton er nok? Og er der nogen risiko ved at støbe for tæt på sokkel? 


Du skal have fat i en længere stolpe. Vil mene at der skal være 90-100 cm i jorden. 

Hvis du blot fylder stolpebeton i hullet, vil du altid kunne fjerne det fra soklen selv om du støber helt tæt til.


Søren O

100x100 stolper er lige spinkelt nok til en låge i de dimissioner du har i tankerne. 

Du bør ad synsmæssige hensyn lave stolperne noget kraftigere. Det er grimt når lågen dominerer rammen. Jeg vil foreslå 150x150 stolper. Det er langt mere harmonisk.

Desuden bør du rykke stolpen langt nok fra huset, så lågen kan åbnes mindst 90 grader.

En låge i de dimissioner du har i tankerne er tung, så du bør nok også overveje en overligger der holder stolpernes indbyrdes afstand. Selv om du støber helt ned til kineserne, skal frost og tø nok rykke på stolperne så selv den mindste unøjagtighed springer i øjnene.

Endelig vrider fuldtømmer sig, så en overligger vil stabiliserer stolperne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis