Extra strømstik i teknikskab

Hej lav-det-selvere,

Jeg er ny her og ved ikke om dette er den rigtige kategori.

Jeg vil gerne have 2 eller 3 ekstra stik i teknikskabet i lejligheden til nogle routere. Jeg vil gerne have routerne i dette skab pga fiberledningen der er monteret inde i dette skab, og jeg vil helst undgå ledninger over det hele i lejligheden.

Der er kun installeret 3 stik, som alle er under brug. Det yderste venstre stik går i en antenneforstærker (DA-4PMR), og de andre to går til gulvvarmen (Roth Touchline med 4 kanaler, uden Lan).

Oprindeligt havde jeg tænkt mig at sætte en stikdås i et af de 3 stik og så sætte antenneforstærkeren + de routerne i denne stikdås. Men jeg blev frarådet at gøre dette hvis jeg ikke er absolut sikker på det samlede strømforbrug, og at det eventuelt kunne give problemer med gulvvarmet, hvis den ikke får strøm nok. Jeg ved heller ikke om man overhovedet må ændre på disse stik. Jeg har prøvet at slå energiforbruget på de diverse enheder op, men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter.

Nogle forslag? Er jeg nødt til at hyre en elektriker i dette tilfælde eller er der noget jeg selv kan gøre?

Se opsætning nedenfor:

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Antenneforstærkeren og  routerne bruger næsten ingen strøm , så brug du bare en 3 stikdåse .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det ser ud som, det er en stikdåse som denne, der er monteret:

https://www.harald-nyborg.dk/p9336/3-hjoernestikdaase-med-jord

Man kunne sætte en ekstra op ved siden af eller i nærheden af routeren, hvis man gerne vil have noget fastmonteret.

Gulvvarmestyringen bruger i øvrigt heller ingen strøm af betydning. Så der er ingen problemer med en stikdåse.

jenshøj skrev den 04-06-2019 16:57:46

Det ser ud som, det er en stikdåse som denne, der er monteret:

https://www.harald-nyborg.dk/p9336/...e-med-jord

Man kunne sætte en ekstra op ved siden af eller i nærheden af routeren, hvis man gerne vil have noget fastmonteret.

Jeg vil helst undgå at skulle pille med ledninger og installere noget nyt, så jeg hælder mere til dåsen. Den eneste montering jeg tænker at lave er at bruge noget dobbeltsidet tape eller lignende til at sætte dåsen på væggen / dørkarmen.

karl smart skrev den 04-06-2019 16:13:30

Antenneforstærkeren og  routerne bruger næsten ingen strøm , så brug du bare en 3 stikdåse .

jenshøj skrev den 04-06-2019 16:57:46


Gulvvarmestyringen bruger i øvrigt heller ingen strøm af betydning. Så der er ingen problemer med en stikdåse.

Hvad ville der ske hvis der bliver brugt for meget strøm gennem disse stik? Vil strømmen blive afbrudt først eller kan der opstå ild? Jeg er mest bange for forsikringsselskaberne, om det jeg gør kan få problemer med dem.

Hvis der bliver brugt for meget strøn skal sikringen meget gerne springe inden der er farer for ild. Det er ligesom det de er der for.

Som de andre så er der overhovedet ingen problemer ved den opsætning du foreslår. Tilsammen bruger alle tingene vel ikke end en gammeldags stor glødepære. Ellers ville elregningen jo også blive vildt høj.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det ville være noget andet, hvis du koblede en 3000W varmekanon til gennem nogle tynde ledninger og stikdåser - måske det er dét som den du har talt med har tænkt på. Men de ting du nævner her bruger som Kermit skriver ikke mere end måske 30-40W, og det er absolut intet problem.

Grunden til jeg nævner noget fastmonteret er egenligt kun, at jeg synes det ofte bliver noget frygteligt ledingsrod, når man begynder med ekstra stikdåser og mange tilsluttede enheder. Der kan man bedre få lidt orden i det, når det er fastmonteret.

Annonce
jenshøj skrev den 04-06-2019 18:02:35

Grunden til jeg nævner noget fastmonteret er egenligt kun, at jeg synes det ofte bliver noget frygteligt ledingsrod, når man begynder med ekstra stikdåser og mange tilsluttede enheder. Der kan man bedre få lidt orden i det, når det er fastmonteret.

 Det forstår jeg godt, og det ville være at foretrække, men jeg har ingen erfaring med sådan noget så jeg foretrækker den nemmere løsning.

Mange tak for svarene alle sammen. Jeg prøver stikdåse-løsningen af en af de kommende dage og ser hvordan det går.

SS skrev den 04-06-2019 15:51:20


Oprindeligt havde jeg tænkt mig at sætte en stikdås i et af de 3 stik og så sætte antenneforstærkeren + de routerne i denne stikdås. 

Vil lige høre hvad du mener med flere routerer? 

For hvis det er til styring af netværk så skal du kun have en ekstra router efter din netværks udbyders router hvis du er ved at lave noget hjemmenetværk 🙂


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Pas på med og placer routeren for tæt på elskabet - da det sagtens kan gå ud over signalet på dit wifi (hvis det er et trådløst netværk der skal laves) har selv oplevet at flytte routeren fra ved siden af selskabet, til 30-40cm over skabet, gav ca 15-20mb/s i forskel

MLU skrev den 04-06-2019 18:26:42

Vil lige høre hvad du mener med flere routerer? 

For hvis det er til styring af netværk så skal du kun have en ekstra router efter din netværks udbyders router hvis du er ved at lave noget hjemmenetværk 🙂

 Den ene enhed er en mediakonverter til fiberforbindelsen, og så er det selve routeren. Har også overvejet at afprøve en opsætning med 2 routere for at se om det kører bedre. Den ene router giver bedre dækning overalt, men virker til at give en langsommere top-hastighed. Jeg kender heller ikke så meget til optimering af netværksopsætning så det er noget jeg lige skal have undersøgt. Jeg ville foretrække at det hele er et sted, men jeg vil nok også afprøve at bruge en router som et ekstra access point eller hvad det hedder.

Du må ikke have to router efter hinanden da de vil slås om at uddele DHCP (ip adressen).  Du kan sætte et Access point efter routerne et sted i huset hvilket vil være en god ide. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis