Gulvvarme på betonguld i kælder

Hej

Jeg har en kælder på 50m2 med et eksisterende betongulv. Jeg vil gerne have gulvvarme og det er ikke en mulighed at bryde det eksisterende betondgulv op. Jeg har set på følgende løsning:

http://www.roth-nordic.dk/dk/roth-compact-system-1405.htm

Er der nogen der kan hjælpe mig med at vurdere om det er en helt åndsvag løsning rent økonomisk, dvs. hvad er den reele meromkostning pr. år i forhold til hvis gulvet var ordentligt isoleret. Ifølge denne beregner, så er forskellem mellem 60m2 usioleret og 60m2 isoleret kældergulv kun ca 1.200 om året. 

https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/energiloesninger/isolering-af-kaeldergulv

Hvis det er korrekt kan det jo aldrig svare sig at grave ud for at isolere. Næste spørgsmål er om det er lovligt af lægge gulvvarme uden isolering, hvis jeg ikke gør noget ved den eksisterende guldvkonstruktion, anden end at nivellere den?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Roth Compact system er kun selve varme fremføringen, og varmeberegneren forudsætter anden varme end gulvvarme. Det har du misforstået.

Gulvvarme som du påtænker er ikke gangbar. Din varmeregning vil stige langt mere end hvad du forestiller dig uden ordentlig isolering mod terræn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzauog tak for svar!

Det jeg leder efter er dokumentation for at det ikke kan svare sig at lægge gulvvarme direkte på beton i kælder. Der må være nogen der har foretaget en beregning på det. Det vil vel koste i omegnen af 200.000  at bryde gulv op, grave ud, etv. understøbe og isolere. Det betyder at jeg skal spare 20.000 per år  i 10 år, før det er betalt tilbage. Vil min varmeregning stige med 20.000 om året fordi jeg ikke isolerer de 50m2? Lyder det ikke usandsynligt? Nogen må have undersøgt det

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PPeder skrev den 05-06-2019 10:23:23

Hej Rantzauog tak for svar!

Det jeg leder efter er dokumentation for at det ikke kan svare sig at lægge gulvvarme direkte på beton i kælder. Der må være nogen der har foretaget en beregning på det. Det vil vel koste i omegnen af 200.000  at bryde gulv op, grave ud, etv. understøbe og isolere. Det betyder at jeg skal spare 20.000 per år  i 10 år, før det er betalt tilbage. Vil min varmeregning stige med 20.000 om året fordi jeg ikke isolerer de 50m2? Lyder det ikke usandsynligt? Nogen må have undersøgt det

 Hvor har du de 200.000 kr fra? 


Mvh. Christian M
 

Det er et kvalificeret gæt på baggrund af de håndværkere jeg har talt med. I følge bolius er prisen helt oppe på 8.500 pr/m2

Jeg er aldrig stødt på nogle der seriøst  har undersøgt gulvarme i et uisoleret gulv som en realistisk løsning. Sund fornuft siger det er håbløst. Hvad vil du med dokumentation for en håbløs løsning?

Tag kontakt med Rockwool. Dem har jeg haft stor glæde af. De har ekspertisen - de er hjælpsomme og de beskæftiger sig ikke med fatamorgana projekter.

... og lyt så hvad de anbefaler i stedet for en håbløs regneopgave på et Excel ark.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Et lille tankeeksperiment kunne være at mure varmerør ind i en fuldmuret (altså uden hulmur) ydermur. Det ville ihvertfald være meget lidt økonomisk.

Jeg har gennem tiden set en del steder hvor der (guderne må hvornår) har været lavet gulvvarme med ingen eller meget lidt isolering under. Det har alle steder været koblet fra fordi det simpelthen har været for dyrt at anvende.

Du skal også tænke på hvordan huset bliver at sælge. Nu om kikker huskøbere rigtig meget på udgifterne til opvarmning og helt sikkert er det at disse udgifter kun vil stige fremover. 

Hvorvidt det skulle være ulovligt ved jeg faktisk ikke, men det vil jeg tro, dog uden jeg direkte kan hænge det op på noget. Dog er det jo sådan at vil du etablere opvarmning i garagen så skal den jo isoleres efter nutidens krav (også gulvet). Og har du fjernvarme har de måske også noget at sige om dine planer.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har nu talt med teknisk support hos Uponor og Roth nordic. De siger grundlæggende det samme begge to, nemlig at jeg ikke behøver at frygte en stor stigning af min varmeregning, hvis jeg lægger gulvvarmen direkte på beton. De taler begge om noget i størrelsesordenen et par tusinde kroner ekstra om året  i forhold til hvis jeg isolerede. Det begrundes med at varmen stiger op, at en meget lille del af varmen i et hus forsvinder gennem gulvet. At temperaturforkellen mellem inde og ude er mindre ned mod terræn og at Isolering på 10 mm vil være nok til at bryde den direkte berøring med betonen. De har selvsagt en interesse i at sige dette.

Kan du få garantien på skrift?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad i alverden vil du med gulvvarme i et kælderrum , gulvvarme er langt langt den dyreste måde at varme op på men det er højeste mode i øjeblikket , det skifter før eller senere , hvis der bare skal være nogen fornuft i det du vil lave så skal gulvet isoleres med 400  500 mm isolereing og så er der nok ikke meget lofthøjde tilbage......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl smart.. Forklar lige hvordan det kan være dyre at varme et hus op med gulvvarme kontra radiatore.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også