Gulvvarme på betonguld i kælder

Hej

Jeg har en kælder på 50m2 med et eksisterende betongulv. Jeg vil gerne have gulvvarme og det er ikke en mulighed at bryde det eksisterende betondgulv op. Jeg har set på følgende løsning:

http://www.roth-nordic.dk/dk/roth-compact-system-1405.htm

Er der nogen der kan hjælpe mig med at vurdere om det er en helt åndsvag løsning rent økonomisk, dvs. hvad er den reele meromkostning pr. år i forhold til hvis gulvet var ordentligt isoleret. Ifølge denne beregner, så er forskellem mellem 60m2 usioleret og 60m2 isoleret kældergulv kun ca 1.200 om året. 

https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/energiloesninger/isolering-af-kaeldergulv

Hvis det er korrekt kan det jo aldrig svare sig at grave ud for at isolere. Næste spørgsmål er om det er lovligt af lægge gulvvarme uden isolering, hvis jeg ikke gør noget ved den eksisterende guldvkonstruktion, anden end at nivellere den?

Hej Jeg har en kælder på 50m2 med et eksisterende... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Karl smart: Ahh, 400-500 mm isolering er nok lige i overkanten, mindre kan gøre det.

Epoxymanden skrev den 06-06-2019 20:53:08

Karl smart.. Forklar lige hvordan det kan være dyre at varme et hus op med gulvvarme kontra radiatore.

 Den har vi været igennem flere gange , og alle er enige om at radiatorer vinder stort over gulvvarme når det et under de samme isolerings dimensioner .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg er bange for at det kun er Karl Smart der er enig med sig selv.

Alene den nedsatte fremløbstemperatur som begrundes af den større varmeflade nedsætter kaloriebehovet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den tror jeg du står alene med, hvorfor er alle nye huse så med gulvvarme hvis det skulle være dyre. 

Ja der er forskel på hvordan varmen føles, men det er noget helt andet.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej, kom du i mål med dette?
Sidder selv og kigger på at smide 25mm Nordic gulvplader med 16mm slanger i en gammel kælder
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ja, jeg kom i mål med det og det fungere upåklageligt og jeg har ikke ser nogen betydeligt stigning i varmeregningen. Det kan anbefales.
Hvad endte du med af varmeplader? Både mærke og tykkelse
Det endte med 24 mm Rothg og det fungerer perfekt.
Hej @PPeder
Super spændende at læse dit indlæg.
Vi står i nærmest samme situation. Vi er dog i gang med at fjerne det øverste beton lag, men ønsker ikke at grave under soklen. Derfor har vi nok kun 20cm at give af, inkl. det nye gulv.
Vi har derfor overvejet kraftigt at bruge ROTH pladerne. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du måske kan hjælp med
1) placerede du dine plader på betondækket eller havde du gravet lidt ud, og hvis så hvad lagde du under pladerne?
2) hvad har du lagt ovenpå pladerne i form af gulv og andet?
3) har du andre varmekilder i din kælder såsom radiator?

Mvh Søren
jeg nivellerede gulvet med beton, lagde pladerne direkte på betonen og lagde klinker ovenpå pladerne. Vi fulgte anvisningerne fra Roths vejledninger.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også