Kogeplade : minimum afstand til højskab

Hej

har læst flere steder, at afstanden skal være min 40 cm pga brandsikkerhed.

Er der nogle officielle regler på området, eller er det kun en anbefaling?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener kun det er 50 mm - omend det ikke anbefales. Husk højden på 76 cm til overskabe


Mvh Troels

Hvis der skal stå gryder på kogepladen, så skal du tage hensyn til at diameteren på gryderne normalt er større for oven, og at der er hanke eller håndtag at tage hensyn til. 

Afstanden for at kunne håndtere grydeskeer o. lign. vil også afhænge af om det er en højre- eller venstrehåndet, der skal arbejde ved kogepladen.


Yes, min. 40 cm. 60 cm til emhætte ved el komfur (70 cm v. gas)

file:///Z:/Diverse%20JCJ/placering_og_montering_af_hvidevarer.pdf



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Jeg har udtrykt mig måske lidt forkert.

Det drejer sig om afstanden på bordpladen: mellem kogeplade og et højskab.

Dvs hvor tæt på kogeplade må der står et højskab?


Jens: kan du prøve igen med det link? Det virker ikke nu.

TRRA skrev den 06-06-2019 07:50:40

50 mm

du  forstår  ikke  spørgsmålet.

50 mm er til et væg. Jeg spørger om siderne.

Forstår det godt - 50 mm!!! Dette er i hvert Mieles anbefaling, Siemens siger 40 mm

https://www.miele.com/pmedia/ZGA/TX3587/10198320-000-02_10198320-02.pdf

Sikkerhedsafstand bagtil / til siden. Ved indbygning af kogepladen må der

kun på den ene side (højre eller venstre) og bag den være en væg eller skabsvæg,

der er højere end kogepladens niveau (se illustrationer).  Mindsteafstand bagtil fra udskæringen i bordpladen til bagkanten af bordpladen:

50 mm.

 Mindsteafstand til højre fra udskæringen i bordpladen til et køkkenmodul ved siden af (fx et højskab) eller til en væg: 

50 mm.

 Mindsteafstand til venstre fra udskæringen i bordpladen til et køkkenmodul ved siden af (fx et højskab) eller til en væg: 

50 mm.



Mvh Troels
TRRA skrev den 06-06-2019 12:17:09

Forstår det godt - 50 mm!!! Dette er i hvert Mieles anbefaling, Siemens siger 40 mm

https://www.miele.com/pmedia/ZGA/TX...320-02.pdf

Sikkerhedsafstand bagtil / til siden. Ved indbygning af kogepladen må der

kun på den ene side (højre eller venstre) og bag den være en væg eller skabsvæg,

der er højere end kogepladens niveau (se illustrationer).  Mindsteafstand bagtil fra udskæringen i bordpladen til bagkanten af bordpladen:

50 mm.

 Mindsteafstand til højre fra udskæringen i bordpladen til et køkkenmodul ved siden af (fx et højskab) eller til en væg: 

50 mm.

 Mindsteafstand til venstre fra udskæringen i bordpladen til et køkkenmodul ved siden af (fx et højskab) eller til en væg: 

50 mm.


 Hov undskyld havde ikke set du havde skrevet lige før mig :-) Jeg tror også godt du forstår det

Ved ikke om der er nogle generelle regler omkring den afstand, men det er jo sådan at man altid skal følge producentens anvisninger og hvis de siger 40cm så er det 40cm.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis