Lerovn - pizza ovn af ler? Kan den holde til det danske vejr?

Hej

Jeg overvejer at bygge mig en pizzaovn af ler og ildfaste sten.

Er der nogen af jer der har erfaringer med det?

Kan de holde til det danske vejr med masser af regn og frost om vinteren?

Jeg har læst nogle steder, at der helst skal tag over dem. Kan man evt. male dem eller glasere dem i stedet, så de kan holde til vand?


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har bygget en af mørtel og ildfaste sten, med et lag rockwool immellem og hønsenet som armering og den er stærkt medtaget her 4 år efter den er bygget så jeg vil tro at en der er bygget af ler vil gå til endnu hurtigere. 

Jeg ville helt klart bygge et tag over den, også hvis jeg brugte mørtel på ydersiden.

Sådan så ovnen ud da den var ny, det gør den desværre ikke mere:

perhans skrev den 04-06-2019 11:17:03

Jeg har bygget en af mørtel og ildfaste sten, med et lag rockwool immellem og hønsenet som armering og den er stærkt medtaget her 4 år efter den er bygget så jeg vil tro at en der er bygget af ler vil gå til endnu hurtigere. 

Jeg ville helt klart bygge et tag over den, også hvis jeg brugte mørtel på ydersiden.

Sådan så ovnen ud da den var ny, det gør den desværre ikke mere:


 Hej 

Tak for dit billede og din viden. Vil du ikke dele et billede af hvordan den ser ud nu efter 4 år?


Det er en ovn jeg har bygget på mine børns skole og har derfor ikke direkte noget med vedligeholdelsen af den at gøre men her er et par billeder jeg tog i dag:

perhans skrev den 05-06-2019 10:16:36

Det er en ovn jeg har bygget på mine børns skole og har derfor ikke direkte noget med vedligeholdelsen af den at gøre men her er et par billeder jeg tog i dag:



 

Mange tak for billederne.

Ja, det kan jeg godt se. den er ikke så køn længere. Men spørgsmålet er, om det udelukkende er regn der har gjort det. Hvis det er tilfældet, så kunne man måske forlænge holdbarheden ved at male den med noget vandtæt maling der kan holde til varmen? Så vidt jeg kan læse mig til, bliver de ikke SÅ varme på ydersiden at det gør noget. Under 100 grader. Så måske man kan finde en vandtæt maling der bider på sten/beton og som kan holde til varmen?

Måske sådan noget Borup Vandglas kan bruges? (natriumsilikat)

https://www.borupkemi.dk/farve-kemi/husholdningskemi-flydende/borup-vandglas



Jeg kender ikke noget til vandglas men der er ikke nogen tvivl om at noget maling ville havde været godt. Og ja, den bliver ikke varm på ydersiden. 

Annonce
perhans skrev den 06-06-2019 00:08:09

Jeg kender ikke noget til vandglas men der er ikke nogen tvivl om at noget maling ville havde været godt. Og ja, den bliver ikke varm på ydersiden. 

 

OK. Så vidt jeg forstår vandglas, så fylder det alle hullerne i den porøse beton eller ler ud med en glaslignende silicium forbindelse, så overfladen bliver vandtæt.

Jeg forestiller mig, at det er en stærkere forbindelse end maling, idet det sætter sig ind i selve betonen eller leret og går i forbindelse med det. Så vil der - så vidt jeg forstår - ikke være mulighed for at det senere kan skalle af.

Hvis nogen har erfaringer med det, hører jeg naturligvis meget gerne om det.

Jeg hører også gerne om det, hvis nogen har erfaring med at male en ovn eller andre tiltag. Eller bare erfaringer med at bygge en ovn. I ler, beton eller andet.


Hej Lennart.

Jeg skal også til at behandle min pizzaovn. Har også overvejet vandglas og derefter maling. Hvad endte du med at gøre? Brugte du vandglas?
Lermørtel er godt til alle former for opvarmning eller ildsteder, men er ikke vejrbestandig uanset hvilke teoretiske forestillinger man gør sig.

Glem alt om cowboy løsninger. Det eneste der virker er afdækning mod regn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alfang skrev den 09-04-2020 21:17:51

Hej Lennart.

Jeg skal også til at behandle min pizzaovn. Har også overvejet vandglas og derefter maling. Hvad endte du med at gøre? Brugte du vandglas?

 Jeg kom ikke videre med projektet. Det står dog stadig på min liste.

Del gerne billeder og erfaringer fra dit projekt!
Send evt. en notits herinde i denne tråd, så andre der har skrevet her får en besked.
Problemet med lermørtel er, at behandles det mod regn (eksempelvis kalkning af murværk) tåler det ikke varme - det sprækker for et godt ord.

Efterlades lermørtel åben (som ses på de svenske kolonneovne hvor kaklerne støder sammen), transporteres fugt hurtigt væk uden ovnen revner, men kan så ikke tåle regn.

For en del år siden byggede jeg en svensk kolonneovn, og ovnsætteren pointerede omhyggeligt netop de forhold der skulle iagttages.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også