Anbefaling af ovn

Hej

Vi har en forholdsvis ny ovn som trænger til at blive skiftet ud (https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/219766 )

Hvilken ovn kan I anbefale?

Det skal være en indbygningsovn. Den skal have varmluft.

Og så skal den kunne holde til at være mindst 250 grader varm i et godt stykke tid, så jeg f.eks. kan bare pizzaer eller bage brød med god skorpe.

Når jeg kigger på diverse ovne i dag, har de funktioner som f.eks. "Kan styres via Wi-Fi". Nej, tak, du. Det skal jeg ikke have. 

Der skal også gerne være indbygget stegetermometer.

Der behøver ikke være udtræk.

Pyrolyse? Tjah. Jeg ved ikke. Jeg har ikke prøvet at have en ovn med det. Bruger I det, jer som har det?

Det virker umiddelbart som om der er to prisklasser: dem til ca. 5 t.kr og dem til ca. 8-10 t.kr.

Jeg har tidligere haft gode erfaringer med Mieles produkter, men de er godt nok også dyre. Er det værd at ofte 8-10.000 på at få en Miele ovn? Har I nogen erfaringer med Mieles ovne?

Hvis ikke Miele, hvad skal man så gå efter i 5.000-klassen?

Siemens ser umiddelbart ud til at være det "næstbedste" efter Miele - eller tager jeg fejl?


Viden, erfaringer og anbefalinger modtages gerne.


Hej Vi har en forholdsvis ny ovn som trænger til... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
AllanE skrev den 30-10-2019 14:16:47

Hvad endte du på mht ovnvalg? Min er stået af og jeg overvejer også Siemens med damp.

 Jeg købte en Siemensovn uden damp. Udvalget af damp-ovne var simpelthen for tyndt. Jeg kunne fx ikke finde en med både stegetermometer og damp. Ovnen jeg har købt er udemærket. Fungerer fint med varmluft og stegetermometer, m.m.

Jeg kan så tilføje, at jeg laver min egen fattigmands dampovn ved at hælde en liter kogende vand i en bradepande i bunden af ovnen, mens ovnen forvarmes. Vandet står så her og damper mens brødet bages på varmluft. Det har jeg gjort nogle gange med fin success.
Jeg købte i 2015 en AEG ovn med damp. Ikke en rigtig dampovn men kombi damp.
Den kostede 8000 i DK.
Købte i Tyskland til 5000.
Men lidt før de 4 år gik den helt i stykker.
dampfunktion blev til vand.
Derudover havde den længe har problemer med temp.
Forsikringen gav mig 4000 :-)

Nå men priser ligger typisk således.

Alm. standard ovn ned til 3000 kr.
med pyrolyse 4-5000kr
Meg kombidamp 8000 kr.
Med rigtig damp... meget meget dyrere... vel fra 12.000 kr. og op.

Jeg skal selv ud og finde ny ovn.
Tænker jeg tager en alm. ovn med pyrolyse.

Men ikke fordi jeg synes pyrolyse er et vidunder middel.
det virker helt sikkert, men det stinker skrækkeligt når det er i brug.
Så jeg køber det kun fordi jeg ved jeg ikke får gjort ovn ren løbende.
kan du det sådrop pyrolyse...

Damp.. drop det med mindre du virkelig kan og vil noget i køkkenet.

Kombi damp funktion kan du få ved at sætte en skål vand i bunden :-)

Stegetermoter havde min også.
men brugte mit weber grill i stedet for.
var meget bedre. Så drop også den.


Katmus
Efter jeg har fået en Voss ovn med pyrolyse kunne jeg aldrig finde på at købe andet. Hold nu op hvor er det lækkert blot at skal tørre ovnen over med en fugtig klud for at gøre den ren (altså det er aske man tørrer af efter en pyrolyse-rens).

Jeg bager dejligt sprødt bagerbrød med damp ved at smide en deciliter vand ind i bunden af ovnen. Mere damp skal der ikke til at bage brød.

Bagestål og en ovn der kan varme op til 300 grader er alt hvad en amatør har brug for, for at lave sprøde pizzaer og dejligt brød. (og så selvfølgelig en hel del viden og bageteknik -  men det skal man også med en damp-ovn).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Googlede lige bagestål
En plade af stål
https://bagestaalet.dk/

Hvad kan den?

men enig

Pyrolyse og så bare en alm. ovn.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis