Anbefaling af ovn

Hej

Vi har en forholdsvis ny ovn som trænger til at blive skiftet ud (https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/219766 )

Hvilken ovn kan I anbefale?

Det skal være en indbygningsovn. Den skal have varmluft.

Og så skal den kunne holde til at være mindst 250 grader varm i et godt stykke tid, så jeg f.eks. kan bare pizzaer eller bage brød med god skorpe.

Når jeg kigger på diverse ovne i dag, har de funktioner som f.eks. "Kan styres via Wi-Fi". Nej, tak, du. Det skal jeg ikke have. 

Der skal også gerne være indbygget stegetermometer.

Der behøver ikke være udtræk.

Pyrolyse? Tjah. Jeg ved ikke. Jeg har ikke prøvet at have en ovn med det. Bruger I det, jer som har det?

Det virker umiddelbart som om der er to prisklasser: dem til ca. 5 t.kr og dem til ca. 8-10 t.kr.

Jeg har tidligere haft gode erfaringer med Mieles produkter, men de er godt nok også dyre. Er det værd at ofte 8-10.000 på at få en Miele ovn? Har I nogen erfaringer med Mieles ovne?

Hvis ikke Miele, hvad skal man så gå efter i 5.000-klassen?

Siemens ser umiddelbart ud til at være det "næstbedste" efter Miele - eller tager jeg fejl?


Viden, erfaringer og anbefalinger modtages gerne.


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at checke dampovne. De kan få den ønskede effekt, som prof ovne kan, nemlig 600 grader. Din begrænsning er, at alm ovne kun kører på 230 volt og ikke kan knalde så store effekter ud. Damp transporterer varme hurtigere og mere effektivt end en alm indbygningsovn.

PS jeg kan personligt ikke anbefale pyrolyse. Funktionen er, at lågen aflåses i 90 minutter og alle varmelegmer kører på fuld skrue. Det korter levetiden noget.


 

uldal skrev den 03-06-2019 21:17:21

Prøv at checke dampovne. De kan få den ønskede effekt, som prof ovne kan, nemlig 600 grader. Din begrænsning er, at alm ovne kun kører på 230 volt og ikke kan knalde så store effekter ud. Damp transporterer varme hurtigere og mere effektivt end en alm indbygningsovn.

PS jeg kan personligt ikke anbefale pyrolyse. Funktionen er, at lågen aflåses i 90 minutter og alle varmelegmer kører på fuld skrue. Det korter levetiden noget.

 Ja, det var spændende med dampfunktion. Det havde jeg ikke tænkt på. Virker det godt?

Hvor tit bruger du denne funktion i din? Og hvad bruger du den til? Kun brødbagning eller også andet?

Hmm... Kombinationen af, at jeg gerne vil have stegetermometer + dampfunktion gør at der stort set ingen er på markedet.

Fandt lige denne som ser ud til at have både damp, varmluft og stegetermometer:

https://www.computersalg.dk/i/1467324/siemens-iq700-hs636gds1-med

Men 8000 er også en slags penge...

Og så er der kun 1 bageplade med. Er sådanne ting efterhånden blevet standardiseret? Eller hvor køber man ekstra bageplader? Jeg skal mindst bruge 2, gerne 3 bageplader + en dyb bradepande.

Hvis du har pladsen, ville jeg købe en brugt dampovn og placere den et andet sted - feks bryggers. Jeg har ikke så megen fidus til alt det kombihalløj. Jeg har ikke selv een, men en god ven har og han vil ikke have andet. Ekstra plader og bradepander kan købes på nettet hos grossisterne, feks reservedele.nu


 

Jeg skiftede min ovn til en Electrolux for et årstid siden.

Valget blev en relativ billig ovn, men med pyrolyse og ikke mindst et stort ovnrum, Det betyder en masse når jeg laver mad og så var prisen vel 3500 på et tilbud.

Det er ikke lige denne ovn, men det er en model tæt på https://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/indbygningsovn/EOP601X/electrolux-indbygningsovn-eop601x

En ovn jeg har været rigtig glad for i øvrigt.

Angåene alder.. var din gamle ovn ikke fra 2013... Så tror jeg ikke man skal forvente ret meget mere.... 4 år så er man langt ude over garantiperioder osv.. så satser fabrikanterne på at sælge nyt igen. og din nåede jo en alder på 6 år :-(


MVH Njord
Annonce

Med hensyn til holdbarhed kan jeg fortælle at den ovn, der blev installeret, da køkkenet blev moderniseret for 15 år siden stadig fungerede for 3 år siden. Så da jeg flyttede og skulle lave køkken, blev det en indbygningsovn med pyrolytisk rens (som jeg er utrolig glad for) fra Siemens. Den har i øvrigt også et pizza program. Den kostede ca. 6000 kr. 


fase

Det virker næsten umuligt at finde en god ovn med både damp og stegetermometer.

Er der nogen af jer som HAR damp i en indbygningsovn OG som faktisk bruger det?

Hvad er jeres erfaringer med det? Er det værd at gå efter?

uldal skrev den 04-06-2019 06:15:01

Hvis du har pladsen, ville jeg købe en brugt dampovn og placere den et andet sted - feks bryggers. Jeg har ikke så megen fidus til alt det kombihalløj. Jeg har ikke selv een, men en god ven har og han vil ikke have andet. Ekstra plader og bradepander kan købes på nettet hos grossisterne, feks reservedele.nu

 Jeg har ikke et andet sted at placere ovnen, så det er ikke en mulighed.


Er der nogen af jer der har erfaring med IKEAs ovne?

Hvad endte du på mht ovnvalg? Min er stået af og jeg overvejer også Siemens med damp. 

Mvh. AllanE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis