Leje føringsskinne til Bosch dyksav

Hej

Jeg har købt en Bosch dyksav, som skal bruges til at skære en 150x300 cm birkekrydsfiner plade til. Desværre er den medfølgende skinne kun på 160 cm, og føler ikke lige for at bruge ekstra penge for en skinne og samleled mere.

Kan man i trekantsområdet leje en skinne som passer til Bosch? Gerne én lang, men om nødvendigt to mindre. 

Kan forstå at Festtool skinner også passer

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke bare mærke op og skære af 2 omgange?


Med venlig hilsen

Anders

Ja, en lige regel som skinnen køre langs kan gøre det +/- 1 mm.

Man kan også i byggemarkeder få en afretter skinne i 3 meter i alu, tror de koster ca 300 kr.


Eneste ulæmpe er at snittet skal måles ud og ikke er ved førringsskinnes kant, det burde være til at lave med ved få snit

Man kan sagtens bruge en lige brædde som retskinne, hvis styreskinnen til dyk saven ikke er lang nok, opmålingen er bare mere besværlig, ligesom den skal fæstnes med skruetvinger. Også her er dyksaven den almindelige rundsav overlegen. Det irriterende ved rundsaven er beskyttelsesskærmen om klingen, den er man vidunderligt fri for med dyksaven. Selv den billige Scheppach er efterbmin bedste mening enhver rundsav overlegen. 

Støvsugerslange


 

Hvis du skulle fortryde og alligevel vælge at købe ekstra skinne, så har jeg 2 helt nye ubrugte stående. De er henholdsvis 160 cm og 80 cm. De er fejlkøb, da jeg skulle købe til min rundsav. Opdagede det først flere måneder efter, da jeg skulle bruge dem,  så derfor kunne jeg ikke fortryde købet.
Vil sælge dem for halv pris + forsendelse.

Kurt B. Andersen
Annonce
En dyksav er bare et fantastisk stykke værktøj - det virker bare.
Hvis det ikke er "mange" plader du skal have skåret op, kunne du måske bruge et brædt (eller retholt) som styr for din føringsskinne.

Søren O
Bent Andersen : en håndrundsav og en dyksav tåler ingen sammenligning til dyksavens absolutte fordel. Jeg skulle skære noget lamineret plade for min søn, jeg havde ikke fået min dyksav med og lånte en De Walt batterisav, en prøveskæring flossede til ubrugeligt niveau. Projektet udsattes til dyksaven, den skar fuldstændigt flossefrit og på professionelt niveau.Glem den primitive håndrundsav, den billigste dyksav koster ikke meget mere end en rundsav, er måske endda billigere, den koster omkring en tusse for en Scheppach PL55 incl 2 x70 cm styreskinner hos Harald. De Walt, Makita, Festool og Mafell er i en andre prisklasser og mere til professionelt brug. Festool er i min optik den bedste, bl.a. fordi den har spaltekniv - - det har Scheppach iøvrigt også !

Støvsugerslange


 

Jeg syntes også at en dyksav var noget opreklameret haløj..
Indtil jeg selv fik en, så nu ligger der to rundsave og samler støv på hylden, de har ikke været i brug siden jeg fik dyksaven 
Jeg har en 1400 mm og en 3000mm skinne, føreskinnen er nem at plaser, og skruetvingerne er aldrig i vejen, og så slipper man for den irriterede sikkerhedsskærm, som en rundsav er udstyret med.

Vi prøver igen, i morgen --
Pianisten skrev den 04-09-2020 10:17:03

Bent Andersen : en håndrundsav og en dyksav tåler ingen sammenligning til dyksavens absolutte fordel. Jeg skulle skære noget lamineret plade for min søn, jeg havde ikke fået min dyksav med og lånte en De Walt batterisav, en prøveskæring flossede til ubrugeligt niveau. Projektet udsattes til dyksaven, den skar fuldstændigt flossefrit og på professionelt niveau.Glem den primitive håndrundsav, den billigste dyksav koster ikke meget mere end en rundsav, er måske endda billigere, den koster omkring en tusse for en Scheppach PL55 incl 2 x70 cm styreskinner hos Harald. De Walt, Makita, Festool og Mafell er i en andre prisklasser og mere til professionelt brug. Festool er i min optik den bedste, bl.a. fordi den har spaltekniv - - det har Scheppach iøvrigt også !

Dit uheld med rundsaven kunne skyldes at klingen på den var for grov, til at skære i laminat.
Et andet godt trik er at stille savens dybde til nogle få mm, og så trække den baglæns, så den fræser en rille i stedet for at skære. Og derefter skære "rigtigt" igennem pladen.

Men en dyksav har fordele i at man ikke skal måle som en gal for at sætte et land (retholt) op der skal skæres efter, samt at dybden nemt kan indstilles.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har naturligvis også en håndrundsav med både grov og fin klinge, den er udmærket til at flække nogle brædder med og andet, hvor snitkvaliteten er ligegyldig, men hvor snitkvaliteten er i højsædet, er dyksaven et must. Den er en genial opfindelse og erstatter stort set værkstedsrundsaven, hvor man som amatørsnedker ikke har plads til en hel plade i værkstedet, den skæres fint op ude med dyksaven. Fordelen ved dyksaven er indiskutabel !

Støvsugerslange


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis