mulighed for 3 faser i lejlighed

En af mine venner er i gang med at totalrenovere sin lejlighed, og han bad mig om at tage et kig på hans el-tavle, for at se om der er mulighed for få en 3 fase ført til sin el-installation.

P.T. har han 3 sikringsgrupper på sin el-tavle. 2 gange 13A sikringsgrupper til Lys, og en 16A sikringsgruppe med 3 faser til hans komfur og kogeplade. Desværre kan jeg se at der kun er ført 2 faser ind fra hovednettet, og 2 faser til køkkenet er tilsluttet, mens der er trukket kabel til en 3. fase til køkkenet, uden at den dog er tilsluttet på hovedtavlen.

Planen er at have kogepladen tilsluttet 2 faser, og komfuret på en seperat 3. fase. Såfremt at han ikke kan få 3 faset strøm i sin lejlighed, ville man kunne tilføje en 3 fase, ved bare at tage et kabel fra fx fase 1, føre det ind i sikringsgruppen på fase 3 som en seperat fase, og så bare lade ovnen være tilsluttet den? de to "rigtige" faser vil så være tilsluttet kogepladen.

Jeg vil selvfølgelig tilføje, at jeg ved at det kun er en autoriseret elektriker som må ændre på noget på el-tavlen. Det her er bare for at høre hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre.

Lejligheden er bygget i 30'erne i københavnsområdet. Er der overhovedet lagt 3 faset strøm ind til sådan en gammel lejlighed?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"ville man kunne tilføje en 3 fase, ved bare at tage et kabel fra fx fase 1, føre det ind i sikringsgruppen på fase 3 som en seperat fase"

Hej. nej det kan du ikke. Man kan desværre ikke bare trylle en ekstra fase frem. 

og hvis der ikke allerede er et hpfi relæ så få det skiftet til sådan et samtidig.

Der er ingen krav om at ovn ( det er vel det du mener med komfur ) skal tilsluttes fase 3. Den kan sikkert tilsluttes til fase 1 eller 2 uden problemer. Også selv om kogeplade er monteret på fase 1 + 2





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis