Pris for opladning af El-bil

Hvad koster det egentlig i el at oplade en el-bil ?

En tankfuld benzin/diesel koster jo kr. X

Men hvad koster en fuld opladning af en el-bil / hybrid.

Og hvad er så prisen pr. km derefter ?




Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du betaler fuld pris for strømmen til opladning, er prisen antal kWh gange kr. for en kWh. For at finde prisen er du nødt til at vide, hvor mange KWh, du bruger for en opladning. Prisen pr. km er så prisen for opladningen delt med antal kørte km.


fase

Men hvis man ejer / langtidslejer en elbil, så har man typisk en abonnementsaftale hos et af ladefirmaerne inkl. evt. en hjemmelader. Dermed betaler man et fast beløb hver måned for strømmen, uanset hvor meget man bruger.


Mvh. AllanE

Sjovt nok er forbruget for elbiler aldrig, eller yderst sjældent, omtalt... Og ej heller deres forbrug.... Tænker der nok er forskel på hvor langt man kommer på en KWH i en Zoe og en noget større Tesla.......

Hvordan forholder det sig i øvrigt med el afgiften.. den reducerede til elvarme, hvis man samtidigt har en elbil der lader over samme måler.. Så får man jo reelt en reduceret afgift på elforbruget i bilen.. Hvilket vel ikke har været meningen??




MVH Njord

Helt rigtigt. Det er som om kørsel i elbiler bliver opfattet som gratis. Ligesom når der bliver sagt at en "plug-in hybrid"-bil kører hele 3000 km på en tank benzin. Det er sikkert rigtigt, men man glemmer at fortælle om det relativt høje elforbrug der trækkes igennem stikkontakten og dermed elregningen for at opnå så flot et tal.

Jeg lejede en Renault Zoe i 3 måneder for at prøve en elbil. Der er mange fordele ved en elbil og det er lækkert at kører helt uden motorlarm. Men i koldt vintervejr røg rækkevidden helt ned omkring 100 km på en 44 kWh opladning. Det er virkelig meget strøm at bruge!


Mvh. AllanE
Annonce

Ja desværre virker det som om elbil siden ikke er rigtig moden endnu.... Tænker på prisen der skal lidt ned, og driften i det lange løb.... hvad koster en udskiftning af akku.... Og så det store problem, der er næsten ingen elbiler der kan trække en ordentlig trailer.... Og så rækkeviden.

Ellers er det virkelig besnærende at skifte til den slags.. nok desværre ikke rigtigt i min tid de bliver det mest almindelige.... og foretruknevalg.... Både diesel og benzin udvikler sig jo også stadig.. Brint kommer måske på banen.. og naturligvis diverse hybrid udgaver på kryds og tværs.....

Specielt også det at lade er en udfordring, både med hensyn til tid for en ladning og tilgængelighed af hurtiglader muligheder osv...


MVH Njord

Håber på min 4 år gamle Octavia bliver min sidste bil (jeg har dem i mange år). Jeg håber fremtiden bliver at trykke på en app, og så kommer der en føreløs elbil og henter mig, lidt som det geniale UBER bare uden fører. Regnestykket oven over er så ca. 50 øre pr. km. Det er jo det samme som jeg betaler i Skodaen, der på en god dag med billig benzin kører 21 km/l. 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ja og mange glemmer at tage med i regnestykket at batterier har en begrænset levetid, og den pris er ikke uvæsentlig, jeg læst en gang at en ny batteripakkke til en Tesla (ander bilmærker skulle vær e billigere) ligge i omegnen af 250.000 altså en kvart mill. Og n max forventet levetid på ca. 10 år Den pris bør nu også tages med i de saml omkostninger.

Takker for svarene. Bekræfter bare min teori om at driftomkostningerne er mindst lige så store på en el bil som på en almindelig Benzin/Diesel bil....



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

https://ekstrabladet.dk/biler/prisen-stiger-bilister-med-elbil-kan-se-frem-til-ekstraregning/7659779

Meget aktuelt.


MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis