Fastgøre rem på gavl

Er igang med at opføre carport, og er stødt på en udfordring hvor jeg er lidt i tvivl om videre fremgangsmåde.

Jeg har 3,9 meter fra husets gavl sat 4 stolpefødder indenfor 6 meters afstand. Ved den bageste stolpe er der en ekstra stolpefod 1,2 meter fra huset, da jeg vil have en dør/låge her. 

Jeg skal have 100x100 stolper på de 4 punkter, og en rem på toppen. Der skal så også en rem på husmur eller gavl, og spær skal ligge af herpå og på rem i modsat side. Alternativt skal spær ligge direkte på husmur.

Se nedenstående billede af tegning, hvor jeg har illustreret opbygning af min gavl. Hvad gør man normalt her, er det finecutter og skære ud i gavlbeklædning så jeg kan få spær ind og ligge direkte på muren? Er det limanker i mursten og så en rem herpå?

Vil gerne høre andres erfaring, evt. billede fra lignende projekt?

Nemmest ville være et par ekstra stolper, men jeg har flisebelægning fra husmur og 1,2 meter ud, dette vil kun efterlade en indvendig bredde på 2,7 meter for carporten. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg ikke tager meget fejl så er der et tagspær lige bag beklædningen. Du kunne skære beklædningen så spærfoden bliver frilagt og så montere spærene til carporten i bjælkesko på spærfoden. beklædning skal så understøttes og du kan forberede så der kan komme noget inddækning op bag beklædningen, så vand kan rende af.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Desværre ikke. Fra den regel jeg har illustreret, er der ca. 45 cm ind til nærmeste spær. Der er bygget en ramme som gavlbeklædning sidder fast i, og denne ramme er så fastholdt på spær via nogle andre regler. 

Foto er en smule sløret.

Ja den løsning har jeg da aldrig set før. Men hvis carport taget skal støde op til beklædningen så skal det jo saves af så der kan komme noget inddækning ind bag ved. Den regel som du viser på tegningen kan jo bære spær til carporten, hvis den ligger af på muren. Men den skal fastgøres ordentligt til mur så det ikke kan skride ud. Evt noget ekstra bånd ind til spæret som jo sidder sammen med hele loftkonstruktionen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis