Elvarme, hvad ville i gøre?

Hej

Jeg har i et års tid boet i mit et plans hus på 90 kvm, som oprindeligt havde oliefyr da jeg flyttede ind. Jeg valgte at sløjfe oliefyret som var tilsluttet gulvvarme i entre og badeværelse, og satte i stedet en Metro 60L Elvandvarmer op. Der er brændeovn og varmepumpe i stuen, i hver sin ende.

Her er et billede:


Planen var at skifte den eksisterende varmepumpe ud (Heatmax fra 2009) med en ny Panasonic, og egentlig også at sætte en Ekstra op i modsatte ende af huset i soveværelset.

Jeg er bare blevet i tvivl om de 2 varmepumper vil kunne give nok varme til Entre og bad. Eller om man er tvunget til at installere elradiatorer eller elmåtter i de 3 rum også selvom man laver noget varmeflytning.

Hvad ville i gøre ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu hvor du har gulvvarmeslanger i gulvet, er det da oplagt med en luft til vand varmepumpe. 


Elektronikteknikeren

Det er kun i entre og badeværelse, og de kan ikke længere bruges da jeg har skåret rørene over. Tidligere ejer har haft fjernet radiatorerne og lavet synlige samlinger over gulvet til gulvvarmen, så hvis jeg valgte at lave med vandbåren gulvvarme, skulle det laves om alligevel.

Har kraftigt overvejet at brække alle gulvene op og lave det hele fra bunden, med nye rør til brugsvand og støbte gulve med varmeslanger i.

Luft til vand er jeg lidt skeptisk overfor støjen fra udedelen, da naboens hus ligger parallelt med mit, med ca. 4 meter i mellem.

Derfor hælder jeg nok mest til fjernvarmen, selvom luft til vand ville være at foretrække på sigt. Jordvarme har jeg haveareal til, men det er uden for budgettet.

En varmepumpe luft/luft til 90 kvm med varmeflytning burde da være mere end rigeligt (med brændeovn). Evt. suppleret med en strålevarme/elgulvvarme på badeværelset. Så fedt er det ikke at have varmepumpe i soveværelset (Lyd/træk). JEg vil tro ekstraomkostningen til elvarme på badeværelset er mindre end serviceudgiften på din ekstra varmepumpe.


Mvh Troels

Hej TRAA

Lyd og træk fra en evt. Supplerende varmepumpe, vil ikke genere mig, da jeg har sovet de sidste 3-4 måneder i stuen med varmepumpen kørende.

Jeg skal ikke være bekymret for brugsvandsrørene i entre, bad og fyrrum fryser? Det er mere det jeg tænker på, da alle rørene er trukket igennem de 3 rum.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis