Kloak i kælder

Jeg er ved at ligge kloak under gulv i kælder til toilet :arrow: Der kommer en aut. kloakmester og godkender det når jeg er færdig, jeg ved godt at 90* skal laves med 2x45* men må jeg ligge to gren rør ned i jorden da der skal kobles et toilet på fra første sal + spild vand fra bruser i kælder. :?:

Skal man gøre noget med en vacum ventil eller noget andet når man kobler to toiletter på samme stamme, jeg har en ide om at toilettet i kælder bliver tømt for vand når man trækker ud oven på.

Håber der er nogen der kan hjælpe :!:
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil være sikker på, at din aut. kloakmester vil godkende dit arbejde, så prøv at spørge ham.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det med de to grenrør kan jeg ikke svare på, men jeg mener ikke du kan have to toiletter på samme stamme uden at udlufte den, enten med vacumventil eller udluftning over tag.

Har selv samme situation med min egen tilbygning, altså to toiletter på samme streng, men min kloakmester siger det ikke betyder noget, da min streng er udluftet.
Citat fra HansW

Hvis du vil være sikker på, at din aut. kloakmester vil godkende dit arbejde, så prøv at spørge ham.

Hans
Ja men nu var det for ikke at kime ham ned og det er nok ikke alt han vil gøre for mig, for så ville han nok sige at han lige så godt selv kunne lave det !!!!!!
Jf SBI anvisning 185 Afløbsinstallationer, Er der ingen begrænsninger, ud over de kapacitetsmæssige, påhverken stående eller liggende ledninger, hverken i hus eller jord hvis blot ledningen er større end 95mm i diameter. Da jeg går ud fra du bruger 110 mm rør er der ingen problem.

Peter
Citat fra Haugaard

Jf SBI anvisning 185 Afløbsinstallationer, Er der ingen begrænsninger, ud over de kapacitetsmæssige, påhverken stående eller liggende ledninger, hverken i hus eller jord hvis blot ledningen er større end 95mm i diameter. Da jeg går ud fra du bruger 110 mm rør er der ingen problem.

Peter
Tak for det gode svar. Hvor finder du de informationer ???
Annonce
På hylden under afløbsinstallationer, er der mere du er i tvivl om så skriv. Bare husk det er vejledning efter bedste evne, det sidste ord har kloarkmesteren, og den titel kan jeg ikke prale med, jeg dimensionere bare systemerne.

Peter
Hej

Vi har da 2 wc'er, på hver sin etage, på samme stamme, og det giver ingen problemer med at det ene tømmes når man trækker ud i det andet!!

Mvh

Kim

www.soegaard.frac.dk
Det var vel også det vi nåede frem til? smile
Hej.

Jeg er selv uddannet kloakmester. I dag skal virksomhederne have en teknisk ansvarlig for kloakarbejderne. Hvis I ikke checker om jeres "kloakmester" er godkendt efter de nye regler fra DGP, så risikerer I af hænge på evt. arbejder for at lave anlægget om.

I øvrigt er der klare regler for spildevandsstrømmen for ikke udluftede ledninger. Der er også regler for antallet af bøjninger i jord. Hvis disse få men meget vigtige regler ikke følges (alle kan jo snyde så meget de vil) så ender det bare i lort, ja undskyld udtrykket. Så lav disse kloakarbejder, så der ikke senere bliver problemer. Men det lever "kloakmesteren" jo også af.

asn
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis