Lounge tag uden om birketræstamme

Hej Forum

Min kone har sat mig på en opgave :-)

Vi har naboens carport side lige op ad en fliseterasse.

Min kone kunne godt tænke sig noget overdækning ud fra denne carport, hvor vi kan sætte nogle møbler op.

Men ca. i en meters afstand fra carport står der et kæmpe birketræ.

Det skal blive stående.

Mit spørgsmål går på om der findes en tagløsning der når det kommer til birketræet, kan lede vandet rundt om og videre ud af taget den sidste meter?

Jeg tænkte at nogen måske havde fundet på en simpel løsning.

Se tegning for lidt forklaring



Katmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er 2 opgaver i det, og de kan ikke løses begge 2 100%

Den en er at få vandet fra taget ovenfor birketræ ledet uden om hullet. Den del er ikke så svær.

Den anden del er at undgå regn der kommer ned langs stammen også ledes uden om. Det kan du ikke gære 100 % men det er vel heller ikke så stor katastrofe at det siver ned langs stammen. 

Grundprincip er at der skal en dug af en slags op neden fra over tagplader ( du har ikke nævnt typen) og op langs stammen.  Så skal der en lignende dug på over side som skal gå UNDER plader  ovenfor hullet, over dugen nedefra og det skal så også bøje op langs stammen. Så kan du lave et spændebånd ( livrem ) der holder det fast omkring stammen. 

Så vil langt det meste af vandet løbe uden om hullet. 

Hvilken type dug du vil anvende kommer meget an på tag typen. Er det klare lysplader så skal det måske være tyk klar plastfolie ( holder nok ikke mere end 5-10 år i solen ) 

Ellers et stykke godt presenning. Men man kan jo også investere i rigtig inddæknings aluminium.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak... en mulig løsning.

Typen af tag har jeg ikke lagt mig fast på.

havde håbet på at der var en producent der havde set problemet og måske pruduceret en plade, hvor der var et stop ved stammen og vandet så løb højre og venstre om.

På den anden side af stammen samler man så den plade med en plade der går det sidste stykke ud til tagrenden.

Heldigvis er den del der kommer ned langs stammen lige meget.

Det tænker jeg bare løber ned i den firkant jord med løse sten hvor stammen står.

Så må jeg se om det er mere end de sten kan optage og tage den defra.


Katmus

Lidt sten ved bunden kan sagtens optage det der kommer i selve hullet. 

Problemet med tagplader er at de oftest har bølger. Og vandet der løber i en bølge skal jo finde vej NEDAD for at komme væk. Vælger du tagpap kan du bare bukke det op med 3-4 cm rundt om øverste del af hullet. 

Der er sikkert noget der kan købes, jeg kender det bare ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

2 problemer mere. Træet er levende og vokser. Træet er smidigt og vil rykke dug eller plader i stykker i stormvejr.


 

træet vokser.. ja.. men med 2 cm fri plads rundt om eller måske mere så varer det mange år før det skal justeres.

Den smule vand der kommer ned i de 2-4 cm er jeg ikke bange for.


Katmus
Annonce

Jeg ville prøve at finde det mindst mulige ovenlysvindue brugt fra velux eller andet fabrikat. Med indækning. Tage glasset ud og sætte vinduet op omkring træet. det skal self skilles forsigtigt ad så det kan samles igen. Glasset kan så erstattes med noget kraftig dug som elmanden nævner. Som køres op ad stammen så det  er højere  end vinduet.  se dette  https://www.sparvinduer.dk/ovenlysvinduer-loftsvindue/?gclid=EAIaIQobChMIsLrn4YPL4gIVBdiyCh2J0AgNEAQYBSABEgI_APD_BwE


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har set franske tømrer lave netop disse løsninger for år tilbage, men har ledt som en gal uden at finde dem.

De havde løst problemet med et træ der både vokser, bevæger sig i vinden og et fast tag. Prøv den franske ambassade. De må kunne hjælpe.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at søge efter "tree top house" eller lignende. Der må jo være nogle af de samme udfordringer.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis