Udendørs el-installation uden jord-leder

Jeg har et område med udendørs terrasse, skur etc hvor der hænger lamper i korrespondance og er lavet stikkontakter. Installationen er lavet før min tid i ca 75.

Som det fremgår af billederne ser det ud som om at stikkontakter er etableret uden brug af jord-leder og strøm er desværre fremført med kabel der er lagt i hulmur  så det ikke er muligt at udskifte det.

Hvis de eksisterende kontakter er ved at falde for dato pga tidens tand er det så lovligt at udskifte dem til nye uden at der er etableret jordleder?

Kan der gøres noget (renoveringsmæssigt) uden at installationen bliver ulovlig? - eg udskiftning af lamper og afbrydere?

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har et område med udendørs terrasse, skur etc... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den med at jordleder skal være gul/grøn kom i starten af 70`rne. Det var en del af harmonisering i forbindelse med vores indmelding i EF. Så kom der kabler på markedet med gul/grøn og den skal bruges til jordleder. Før var det ofte rød leder der blev brugt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De 6 mm2 på beskyttelses står der ganske vist i den nu snart 2 år gamle ds60364 men jeg tolke det som at det er den del der går fra gruppetavlen og til jordspyddet og ikke ude ved den enkelte stikkontakt som sagtens kan være 2,5 mm2

ev elmand skrev den 03-06-2019 22:28:34

Før var det ofte rød leder der blev brugt.

Hmm - der er to røde ledere i det 4-leder kabel der er ført rundt - det er vel en simpel opgave for en elektriker at måle om en af dem er forbundet til jord?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis