Udendørs el-installation uden jord-leder

Jeg har et område med udendørs terrasse, skur etc hvor der hænger lamper i korrespondance og er lavet stikkontakter. Installationen er lavet før min tid i ca 75.

Som det fremgår af billederne ser det ud som om at stikkontakter er etableret uden brug af jord-leder og strøm er desværre fremført med kabel der er lagt i hulmur  så det ikke er muligt at udskifte det.

Hvis de eksisterende kontakter er ved at falde for dato pga tidens tand er det så lovligt at udskifte dem til nye uden at der er etableret jordleder?

Kan der gøres noget (renoveringsmæssigt) uden at installationen bliver ulovlig? - eg udskiftning af lamper og afbrydere?

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

nej det er IKKE tilladt med stikkontakter udendørs uden jord i, nu skriver du er kabler er lagt i hul mur dette gør det imidlertidigt forholdsvist nemt for en elektriker at trække et nyt....


reglerne til jordleder er 

"I boliger opført før 1. april 1975, tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i fx garager, carporte, udhuse og i det fri). " i udendørs skal der ALTID være en aktiv jordleder 

OK, men det sidder jo allerede udenfor så udgangspunktet er at installation af stikkontakter var ulovlig på tidspunktet for etableringen og der derfor skal laves nyt uanset.

Hvad mht udskiftning af lamper?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Installationen kan godt have været ok på udførelses tidspunkt. Du skriver det er lavet ca. 1975 og reglen kommer 1 april 1975. 

Det er den allerbedste type stikkontakter der findes, så jeg ville lukke og lade det sidde til det går helt i stykker. 

Du må skifte lamper HVIS det er til en type der ikke kræver jordforbindelse. Det er typisk nogle der er helt af plast.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-06-2019 16:01:00

Installationen kan godt have været ok på udførelses tidspunkt. Du skriver det er lavet ca. 1975 og reglen kommer 1 april 1975. 

Det er den allerbedste type stikkontakter der findes, så jeg ville lukke og lade det sidde til det går helt i stykker. 

Du må skifte lamper HVIS det er til en type der ikke kræver jordforbindelse. Det er typisk nogle der er helt af plast.

 ?? Det forstår jeg ikke, jeg har nærlæst teksten omkring el-eftersyn (http://eleftersynsinfo.dk/sites/default/files/H%C3%A5ndbog%20revision%205_1.pdf)

Der står jo netop at jordleder kun må udelades i den indvendige del af installationen - hvis der ikke er fremført jord i den udvendige del var det da også ulovligt før 75?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men rigtigt lamper skal ha den jord.

Med mindre lamperne er dobbeltisolerede.


fase

Jeg kan ikke lige se underlaget, men ellers kan man vel få en elektriker til at banke et jordspyd i, og trække et 6mm2 jordkabel op til kontakten? 

Det er bare et gæt, men jeg kan ikke forestille mig at det er noget der vil tage lang tid? 

Jeg har haft nogle af lampestederne skilt ad og der er brugt et kabel med dobbelt kappe og 4 ledere - ingen af dem i gul/grøn. Mig bekendt har man altid brugt gul/grøn til jordleder?

Ang separat jordspyd så lyder det tiltalende men en lignende problematik har været oppe at vende før ifm at den oprindelige installation var tilkoblet fjernvarmerørene til huset istedet for et rigtigt jordspyd. Min hus-elektriker sagde dengang er det ikke lovligt at etablere flere jordforbindelser hvis der ikke er udligning imellem dem.

Kan nogen verificere om han havde ret?

/BOFH




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan banke alle de jordspyd ned som du har brug for og der skal ikke udlignes , og det er ikke 6 m2 man bruger som jordledning men 2,5 m2 .....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Har du stadig din jordforbindelse tilkoblet fjernvarmerørene? Hvis det er tilfældet, ville jeg lige få en snak med din fjernvarmeleverandør, om de tillader, at du bruger deres net som jordforbindelse.  For rigtig mange år siden blev det forbudt at bruge vandrør som jordledning, fordi vandrør af metal blev erstattet med plastrør. 

Med hensyn til dine udvendige stikkontakter laver du en jordforbindelse med et eller flere jordspyd og forbinder med et stykke 1X2,5 mm2 kabel.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis