Betonvægge - Slagbor eller borehammer?

Hej forum,

Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen, så jeg er igang med at indkøbe ting til min "maskinpark". Vi bor i et rækkehus med betonvægge inde og mursten ude. Jeg er vant til at bruge min fars gamle slagboremaskine når jeg skal bore huller, når vi lige skal have sat hylder eller lign op. Jeg synes dog at den laver nogle ret grimme huller og er svær at få til at bore ordentligt.

Bruger man en slagboremaskine eller borehammer til sådan noget?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vil jeg anbefale en borehammer..



Vi prøver igen, i morgen --

Til beton er en borehammer det eneste rigtige... Og til dit behov kan du roligt købe en billig fra Harald Nyborg eller Jem og fix... 

Jeg er håndværker og bruger på arbejde langt dyrer maskiner men nu har jeg renoveret 2 huse med en Harald Nyborg hammer der hed powertools og kostede 299. Den er lige gået til efter 4 år uden skån og jeg har købt en Ford hammer fra Harald Nyborg... Den gør det lige så godt 👍

Ja okay, for jeg overvejede faktisk at investere i noget Dewalt eller i den dur. Altså både borehammer og boremaskine, så senere andre værktøjer, men alle med batteri så man kunne bruge samme batteri til det hele.

Jeg ville hellere bruge pengene på et sæt ordentlige sds murbor end på maskinen... Den skal nok holde de næste 15 år år hvis du kun skal hænge et billede op i ny og næ og den ligger frost- eller i hvert fald kondens-frit. 

Det er borene der laver hullet 😉 Kør i stark og køb et 6 8 og 10mm kvalitetsbor til den 👍

Hvis det er stærkt beton så køb 4mm også og plugs dertil... Det er rigeligt stærkt til billeder 👍

Annonce

Hvis du bare skal hænge et billede op er en slagboremaskine rigeligt.............hvis du skal lave hul gennem væggen er det nok borehammeren der vinder...................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg kommer nok til at skulle bruge begge dele, da jeg i en nær fremtid skal lave hul igennem vægge, for at kunne trække netkabel hele vejen rundt.

Må jeg godt bore indefra med en borehammer og ud gennem mursten? Altså starter med at bore gennem beton indefra.

Til beton elementer ( vægge eller lofter ) kan en almindelig boremaskine med slag funktion ikke gøre noget som helst andet end køre bor varme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke godt at bore indefra, og ud gennem muresten, så ryger der et stykke af stenen.

En borehammer er ikke velegnet til muresten, det er den lidt for voldsom til.

Start udefra, og gerne i en fuge, så er hullet nemt at lukke, hvis det skulle blive aktuelt.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har købt en lille Bosch batteri borehammer. Den borer fint i beton med bor op til 10 mm. Til større arbejder bruger jeg en større maskine i samme kvalitet som jem & fix. 



fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også