Robotplæneklipper & græskanter

Jeg er i gang med at klargøre min have til en robotplæneklipper, som jeg køber til næste sommer.


Sidste år lavede jeg disse kanter rundt om mine bed, så robotten kan klippe kanterne pæne.



Jeg har 2 kanter tilbage: terassekant og brostenskant.


Hvad er den bedste måde at lave kanterne på så robotten tager kanterne perfekt?

Så jeg ikke efterfølgende skal klippe kanterne efter?


Lige nu er kanterne på terassen og brostenene et par centimere højere end jord niveauet.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En robot kan ikke klippe til kant. Guideledningen skal enten ligge på græsset eller nedgraves 15 cm fra kanten.


 

Helst ikke over 2 cm nivau forkel mellem plæne og fliser, og så kan de fleste robotter køre med det ene hjul oppe på fliserne, så du slipper for kanter. 

Dog kan du ikke forvente helt at den klipper alt græsset omrking øerne. De fleste robotter laver kantklipning ved at kører en tur rundt på afgrænsingskablet med kniven tændt, i så fald skal du ikke lægge kablerne ud til øerne sammen, men sådan at den kører ud og rundt om de øer du har, men det vil blive noget juks, så hellere en tur rundt med snurrebassen en gang om ugen

Eller så skal flisen på øerne være lige så bred som robotten er fra snuden af og ind til kniven (så den klipper helt ind når den bare kører rundt og slår græsset.

Jeg kender ikke alle de byggemarkeds modeller og hvad bilka har, men det er oftest sådan en robot kører


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine

Tak for svar. 

Dvs kanterne laves så de er 1-2 cm over terræn og så sæt kablet så robotten kører med det ene hjul over flisen.


Hvad med brostenene, de er ret ujævne i overfladen, kan robotten finde ud af at køre over dem?

Den kant du har lavet " sidste år " vil nok give dig problemer. Det er den ekstra kant der er inderst som du håber vil bremse robot. Det vil den  naturligvis men hvis den så ikke kan nå at slå kanten, så bliver det lidt grimt. 

Flisekant skal helst ligge i samme niveau som græs, men da græsplæner vokser nogen millimeter om året i højde, så er det bedst at flisen er lidt over. Robotter kan klare fliserne ved indkørsel og jeg tror også den kan klare brosten. Men det er da bedst at få den købt og så se hvor den har sine problemer for derefter al løse det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ok jeg forstår hvad du siger. Planen er om-/nylægning af fliser i år, og så først investere i robot til næste år. Det er derfor jeg vil sikre mig at jeg laver kanter korrekt når de bliver støbt ned i beton (så de ikke skrider)

Annonce

Støbte kanter kan være et helved når kantledningen skal lægges, De feleste af de robotter jeg har installeret skal kablet enten ligges 0cm fra flisekant eller maks 5 cm derfra. 

Hvis du støber en skrå kant, vil der ikke være meget materiale græsse kan gro i, og derved ikke kunne holde kablet nede, sådan et tørt år i som sidste år, dør græsset nemt ved den skrå betonkant og blotlægger kablet. Men det kommer an på hvilken robot du ender op med..

Det samme gælder med de ujævne sten, nogle robotter er eminente til at klare sådanne ujævnheder, Stiga har f.eks gyroskop så den kan mærke og reagere hurtigt på den skrider.

 Men jeg er enig med det EV elmand siger, køb robotten og se hvad der sker


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine

Min klare fint flisekanter, hvis ledningen ligger 5-10 cm fra, det forhindre naturligvis ikke græsset i at gro "ind over" kanten, så jeg skal alligevel skære kanter hver år. 

ledning op imod forhøjet kanter, er lidt sværere, jeg kan se på dit første billede du har lagt en flise forneden og det er smart nok, det er muligt det er nok så robotten kan kører med hjulene på kanten, men på hjørnet vil den nok misse noget af græsset, robotter bryder sig ikke om skarpe kanter, ledningen skal ligges "skråt" i trin omkring et hjørne..

det med fliserne/grostenene er 1-2 cm højere tror jeg ikke har nogen betydning, måske hvis det er fronthjulet, men baghjulene kører bare op over, brosten kan være glatte, så det er muligt den ikke kantklipper lige godt der, men det er et forsøg værd..

Min kører på en 8 meter lang bedkant af brosten ude problemer.

tak til alle for deres indlæg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis