Lærketræ (Klink)

Jeg vil gerne vide lidt om lærketræ.
Jeg er nemlig ved at bygge en carport (dumt tidspunkt, jeg ved det :roll: ), og lærketræs klinkbeklædningen når jeg nok til ca. midt i december, og der er det nok for koldt til behandlingen med pigmenteret træbeskyttelse, men jeg er bange for at træet bliver mørkt inden det bliver forår, så hvordan undgår jeg det :?: , eller skal jeg bare sætte beklædningen op nu og glemme mine bekymringer :?: , jeg vil jo gerne have at beklædningen ser lys og venlig ud når det først bliver forår.
Hvilken slags behandling (produkt) er bedst til lærketræ :?:

Er der iøvrigt nogen der ved hvordan man lysner lærketræ der allerede ER blevet næsten helt sort (det har aldrig fået behandling) :?: , det er terrassebrædder der her er tale om.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Når du når hen til foråret, vil jeg anbefale at vaske hele beklædningen,
med enten en trærenser (faxe ell. trip trap) eller en facaderens til træ.
Det skal nok lysne træet, til en hvis grad.
Det samme kan du gøre med terrassebrædderne, men vent til foråret, eller endnu bedre til sensommeren.
Lån en fugtighedsmåler hos din lokale farvehandler, det er jo en god indikator, for om træet er for fugtigt, til at blive behandlet.
Men problemet er jo beskyttelsen, hvis du vælger en farveløs olie der ikke er pigmenteret, beskytter den kun i begrænset omfang, d.v.s. genbehandlings intervallet, bliver ofte (ca. 1 om året).
Hvis du vælger en pigmenteret olie, vil den jo i mere eller mindre grad, farve lærketræet mørkere.
En god fed olie, med et tørstof indhold over 45%, er det bedste til træet, og det er ikke så vigtigt med mærket / eller om der står lærketræsolie på etiketten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også