Dampspær omvendt?

Hejsa.
Jeg er færdig med at sætte troldtekt op i stuen, og skal nu i gang med køkkenet, og har lige et spørgsmål om dampspære.
Da jeg lavede det i stuen, satte jeg plastik op først mod isoleringen, og derefter forskalling , og så troldtekt til sidst som jeg har lært det.
Nu er jeg ved at tage det gamle rustikloft ned i køkkenet, og der er det lavet lige omvendt, altså, forskalling, og derefter plastik, og så rustikbrædder...
Kan det sagtens bruges (hvilket jo sparer mig en masse arbejde :-) ) eller det det så meget forkert, at det hele skal ned, og jeg skal lave det som jeg gjorde i stuen?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan jo godt bruges, men der skal bare sluttes tæt til alle gennemgående installationer, herunder lampe udtag, spots osv. 

Jeg antager du skifter dampspærren. Ellers ville jeg nok tape de mange huller fra fra brædderne over 

Korrekt, jeg skifter dampspæren til en ny, men forskallingen er nemlig sat op med 4 millioner søm, måske endda 5 millioner, og dem ville jeg enorm gerne være fri for at skulle tage ned, da de ikke fejler noget, og jeg håbede på det jeg spurgte om med plastikken var ok, hvilket det jo var, så jeg er nu en lykkelig mand, da jeg bliver fri for "lange arme" jeg takker :-)

Stop. Lav der nu ordentligt fra start af. Af med forskallingen, dampspær op og forskalling op på ny. Iøvrigt passer afstanden vel ikke på de nuværende forskallinger, i forhold til troldtex. 

Brug evt en vinkelsliber og skær alle sømmene væk, når forskalling brædderne er nede. 


Mvh. Christian M
 

Christian M. Du er nød til at forklare mig hvorfor denne løsning er teknisk mere dårlig end løsningen hvor dampspærren er tilbagetrukken. Hvis alle gennemføringer bliver tætnet er der mig bekendt ikke forskel. 

Både spørger og jeg er klar over at det er oplagt at lave konstruktionen omvendt hvis det hele er væk, da der så kan undværes gennemføringer. Men jeg er nysgerrig efter grunden til dette ikke er teknisk ordentligt, hvis de gennemføringer bliver tætnet. 

Om afstanden passer eller ej, vil jeg ikke blande mig i. Det må man antage at spørger har styr på, siden det ikke var en del af spørgsmålet. 

Naturligvis er det lige godt om dampspærre sidder på den ene eller anden side af forskalling. Der er bare nogen forudsætninger der skal opfyldes, og det er bl.a. at gennemføringer skal tætnes, og det er nemmest når alle kabler kan ligge under dampspærre. Så er det sagt og gjort, men når man tænker lidt videre end der er spurgt om så er det sikkert ikke muligt da det kan være almindelig PL dåse eller gammel metaldåse der sidder til lampeudtag. De kan ikke tætnes. 

Og så er der forskallingens afstand som der heller ikke er spurgt om. 

Men jeg har for vane at tænke lidt videre frem end selve spørgsmålet. Og det rammer mange gange rigtig, men enkelte gange også ved siden af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis