Fundablokke som mur/ kant

Jeg har niveauforskel i haven, og vil nu lave et firkanterområde i det ene hjørne af haven, der skal være plant. 

Jeg vil derfor grave noget af jorden af, og der vil komme en forskel på ca 50cm imellem græsplænen og det nye område (på 2 af siderne) 

Min tanke er, at sætte fundablokke som en “støttemir” på de to sider, hvor niveauforskellen er, og udnytte hullerne til at kunne plante i. 2 blokke på hinanden i højde. 

MEN, jeg vil jo gerne undgå de skrider med tiden, så de skal jo forstærkes. 

Hvordan gør jeg bedst det, hvis ikke jeg skal fylde dem alle op med beton og grave langt ned?



Hvis du prøver - så lærer du noget
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil foreslå dig at købe færdige blokke til støttemur, og så blot stable dem - måske lige sætte nederste række i jordfugtig beton. Personligt mener jeg at fundablokke set forfærdelige ud, hvis de ikke efterfølgende bliver pudset rigtigt op. 


Søren O

Jeg har fundablokke liggende, så klart det billigeste. 

Man kommer ikke til at kunne se dem, da de har henholdsvis jord og blomster på den ene side, og blomster på den anden samt blomster i huller e for oven. 


Hvis du prøver - så lærer du noget

Frost vil stensikker få fundablokke til at skride ud, med mindre der er beton(sokkel) under og i fundablokke samt jernarmering. 

Ps. Pudset funda(støtte)mure har det med at slå revner. 

Du kan sagtens bruge de blokke de nederste skal sættes i jordfugtig og der skal nok bankes en 10 mm armering igennem ned i jorden. Så skal de have en armering på langs i hvert skifte, men du skal støbe dem ud, du kan nok godt lade de sidste 10 cm i den øverste blok være det burde kunne holde


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nja - jeg har ikke meget fidus til Fiahgt løsning.   

Enten skal der funderes og støbes efter gængs praksis, eller også skal stenene stables med knasfuge og dræn til at tage vandtrykket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

50 cm. er 2,5 skifter. Grav en rende så du får et skifte ned i jorden. Læg et lag grus/stabil 0-32. Stil de 3-4 sokkelsten/fundablokke af to omgange oven på hinanden med langsgående armering og fyld op med beton. Blomster til at dække sokkelstenene bliver du nødt til at plante i jorden bag og lade den gro ud over kanten. 


fase

Det holder ikke Fabian. Muren vil ikke vælte eller skride ud, men der vil komme revner hvor blokkene mødes. 

Derfor anbefales knasfuge til støttemure uden fundament.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg går ud fra at stenene stables med 1/2 sten forband. Både løber og kop er så uden fuger, altså knasfuger. 


fase

Øh! - fundablokke ad to omgange oven på hinanden med langsgående armering og fyldt op med beton er ikke knasfuge. 

Knasfuge sikre netop de enkelte elementer kan arbejde uafhængig af hinanden afhængig af frost og tø.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis