Fjerne radiatorrør uden at ødelægge trægulv?

Hej

Vi har fået fjernet en radiator der stod op af en stor pejseopsats som vi nu har fået fjernet. Nu har vi to små radiatorrør som vi gerne vil have skåret af under gulvniveau. Vi vil bare gerne gøre det uden at ødelægge trægulvet eller de resterende vandrør. Er der nogen der har et bud på hvordan man gør? Jeg tænkte om man kunne hugge ind fra siden af, der hvor opsatsen har stået, så man kommer ind til det opadgående rør. Jeg er bare bange for at ødelægge det længdegående varmerør.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skru røret af og sæt en prop i det vandrette rør. Derefter kan du forsyne hullet i gulvet med en prop, som ligner gulvet.


fase

Den type installation vil oftest være svejset sammen under gulvet. De vil være meget vanskelig at komme til at svejse i det lille rum selv om du kan hugge noget væk. 

Man skærer røret af, varmer enden op og klemmer den sammen for derefter at svejse hen i kanten. Det er ,arbejde for en dygtigsmed, men der skal tages noget af gulvet væk, og så monteres igen. 

Trægulv, og papir på isolering er ikke en god kombination med svejsning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv lige at kigge bag isoleringen i bøjningen - måske er det skruet sammen. Hvad er det for et hulrum under gulvet - er det frostfrit? Hvis det ikke er frostfrit duer det ikke med en "død" rørende, den vil fryse og frostspringe på et tidspunkt.


Søren O

Kan jeg hugge ind til røret ved den sorte cirkel, Altså lige tilpas langt nede så de kan proppe røret lige under gulvniveau. Så bare hugge lidt rundt om røreret, mens jeg er forsigtig ved gulvet og røret. Så få dem til at proppe røreret og derefter støbe det ødelagte gulv og lægge laminaten på igen? Eller skal jeg hellere prøve at komme helt ind til røret ved den grønne cirkel, altså der hvor det går fra det vandrette rør?

Prøv at komme ind til røret ved den grønne cirkel for at få afgjort om afgreningen er svejset eller skruet på. Er det skruet sammen, tager du fat i røret foroven og skruer det fra hinanden. Dernæst skruer du en prop i. Er det derimod svejset, så skal du prøve elmands løsning


fase
Annonce

Det ligner rør der er lavet i en varmekanal. Kanalen er så åbnet ud imod muren. 

Du skriver " så lægge laminaten på igen "  Er det muligt at tage laminaten af på et stykke har du jo ingen problemer. Så er det bare at hugge ned oppefra og få det fikset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil I mene at det er muligt at fjerne de yderste laminatbrædder, for at hugge gulvet lidt op og så efterfølgende montere dem igen, når rørerne er proppet længere nede?

Problemet er at denne type brædder ikke produceres mere, så hvis de går i stykker kan jeg ikke skaffe nye, hvilket også var grunden til at jeg gerne ville gå ind fra siden af, hvis det var muligt.

Gulvet er formentlig limet samen, så du bør undersøge, om du kan finde ud af, om røret er skruet eller svejset sammen ved at gå ind fra siden.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis