Dampspærre badeværelse ?

Jeg er ved at renovere badeværelse i stue etagen. I den forbindelse sætter jeg troldtekt lofter op på træforskalling. Der er et badeværelse og toilet af ældre dato (ca 1980) direkte ovenover det jeg renoverer, så loftet huser afløb kabler osv. fra badeværelset ovenpå. De to badeværelser er adskilt af betongulv. I en lille sektion af det badeværelse jeg renoverer er der hul op til skunk ovenpå kun adskilt af isolering (en ca 70 x 230 cm stor sektion af loftet, hvor det i øvrigt trækker en del fra)

Jeg synes jeg kan læse mig til der skal dampspærre i badeværelser hvor der er uopvarmet loftrum ovenover, men ikke i dem hvor der er badeværelse ovenover. Jeg har dog begge scenarier i et og samme badeværelse. hvad er mest korrekt at gøre i mit tilfælde ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fylde hullet til skunken ud med gips og isolering. Dampspærre mellem de to.


 

Jeg læser det som at bygge et lille stykke loft under skunk rummet som man ellers vil bygge et loft (isolering, dampspærre på varm side, forskalling, gips). 

Jeg kan se jeg vil få svært ved at snige meget mere end forskallingsbrædder og dampspærre op mellem rør osv. , vil isolering, dampspærre og tæt siddende forskalling (til at holde isolering oppe) kunne være en løsning ? 

Betondækket til badeværelset ovenpå støder op til noget trækonstruktion i skunken hvorfor jeg tænker jeg går min 30 cm ind på betondækket og klæber dampspærren fast her ? (for at mindske det damp der måtte passere gennem betonen og ud i træet). 

Min oprindelige plan var at lave dampsærre i hele loftet lige under troldtekten men så spærrer jeg rør inde som evt kan blive utætte med årene... det er vel det der er primær problemet ?

Dampspærre skal være tættest på opholdsrum, altså indenfor isoleringen.


 

Det område som vender op imod varm rum ovenpå tager ikke skade af dampspærre. ( undtagen hvis rummet nedenunder bliver noget koldere end ovepå )

Derfor ville jeg ubetinget lave dampspærre over hele loftet. 

Dampspærre eller ej så lukker du jo rør inde med forskalling og loft. Afløbsrør bliver jo ikke sådan utætte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis