Fedtsnor i stævrørspakning

Jeg byttede festsnor i stævrørslejet for 2-3 år siden. Har siden da kørt max ca 1000 timer for motor.

Nu er det meget utæt igen. Jeg har strammet det lidt igen et par gange , men ret hurtigt efter drypper det ret meget igen. Jeg har en automatisk fedttrykker som presser fedt ind så der bør ikke mangle fedt. Der kommer lidt fedt ud ved omløberen  - der hvor også vand drypper ud. Det er helt sort!?.

Et par spørgsmål:

1) Er det normalt det skal byttes efter 1000 timer?

2) Kan man bytte det medens man ligger i vandet eller skal man på land?

3) jeg ved man skal lægge det som en ring og skære kanterne lidt vinklede. Skal man lægge en ring eller lægger man to ringe uden på hinanden?

Kan nogen hjælpe


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Jeg studsede over ordet fedtsnor, for det rigtige at bruge er en slags filt, som kan købes i forskellige størrelser, din rigtige størrelse er stævnrørets inderdiameter - akseldiameter divideret med 2. Filten er 4 kantet. Der  laves nu ringe, som du beskriver og der anbringes så mange der kan være, sprøjt olie på filten og spænd møtrikken til du kan mærke akslen går lidt tungt, derefter møtrikken af for at se, om der kan være flere filtringe, derefter spændes møtrik igen til du kan mærke lidt modstand på akslen.  Herefter herefter skal der fyldes op med stævnrørsfedt. Der skal regnes med lidt efterspænding af og til

Hvis der er anvendt andet end det beskrevne, kan det have medført slitage på akslen såkaldt "snøreliv" , det skal helst ikke være for meget, det kan dog også forekomme, selv om det er gjort rigtigt.

HUSK ikke at spænde for meget, så risikere man at akslen opvarmes, udvider sig og slæber stævnrøret med rundt.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jeg tror du skal have pakket din stevnrørspakning om. Paksnor er ikke specielt dyrt

Husk at gøre det nøje efter brugsanvisningen, med de rigtige mængder fedt m.m.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

1000 tak for hjælpen. Ja det er den firkantede type “fedtsnor” jeg har. Men så tør jeg godt aætte det i nu jer er i vandet. Jeg var usikker på hvor hårdt jeg skulle stramme men dorstår nu at det ikke skal spændes mere end man næsten bare kan gøre det med hånden?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis