vedr gsm styring af varme i sommerhus

I sommerhuset har vi gsm styring af varmen, det er styret af et topkodas modul https://www.topkodas.lt/ , lige nu er det lavet så når man sender en sms og tænder så sender modulet en kvitering tilbage men det er kun udgangs porten til det relæ der aktiverer relæet i eltavlen , dvs når man kobler varmen fra så har man ikke en 100% sikkerhed for varmen reelt er koblet fra hvis der nu er en fejl et sted. Håber det giver mening.


Så var det jeg tænkte : relæet er et 4 polet der sidder i tavlen de 2 porte er fordelt til radiatorne, hvis man så tager et alm kabel der giver signal til gsm modulet så man er 100% sikker på det er slukket .  Er det lovligt og montere et alm kabel( der er ingen strøm i ledningen kun kontakt signal) op til gsm modulet så relæet kan give kvittering

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for dit svar.

https://svane-el.dk/da/relae/3405-kontaktor-230v-4p-380vac-25a-n-o.html

Det lyder godt, hvad kabel vil du anbefale eller er det ligemeget 

Der er ingen form for spænding i det signal gsm modulet skal bruge kun åbn/luk signal, når der nu sidder noget på port 1+2 det kan ikke forstyrre signalet mht støj eller er det udelukket  ?

Der er ingen problemer i det. Der er ingen bestemt type kabel der skal bruges. Det skal naturligvis egne sig til at blive monteret i den anden ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du vil være 100% sikker på, at der spænding på radiatorerne, sætter du et relæ på udgangen, så den trækker og giver signal, når der er spænding på varmeovnene. På den måde får du også kontrolleret at sikringerne er OK. det er metoden til at gå med livrem og seler.


fase

nu er det et sikrings element med 3 sikringer elvarmen sidder på og ikke en automat sikring som tager hele elementet, så det ville kræve relæer på hver udgang for at se om der var strøm på til radiatorne. Instalationen er fra 78 og er lavet ved at dem der har trukket kabler har kørt elvarmen igennem et 5 ledet kabel hvor radiatorne er fordelt på 2 faser og den 3 fase går over i skuret, Jeg har tidligere nævnt det her og fået oplyst der er efter bogen .

den ene sikring bruges så til gsm styringen + skuret og de 2 andre er til varme dvs på sikrings elementer er der 3 faser .

Ja, selvfølgelig er installationen efter bogen, og det var heller ikke for at genere dig eller installationen, men for at give et tip om, hvordan tilbagemeldingen også kunne laves. Når du har en gruppe med tre sikringer i, kunne der i teorien, god være gået en sikring uden, at det påvirkede de to andre.


fase

>S.Fabrin Jeg tror du misforstår mig, du generer ingen med det du skrev, forstår godt ide´n .

Jeg forklarer tit i detaljer for og gøre det lettere for læseren og forstå hvordan tingene er skruet sammen.

på de 2 udgange hvor der sidder radiatorer skal der et relæ på hver port så man får signal fra dem begge om der er strøm ud, det koster så godtnok 2 indgange på gsm modulet 



Du kan jo godt nøjes med én indgang til kontrol hvis kontaktsættene på de to relæer kobles i serie.. ligesom man gør med en fortryder alarm. Her er kontakterne også koblet i serie for hver gruppe, sådan at når en alarm går ved fx et vindue så brydes hele kæden.

Bare en tanke........


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis