Lampe udtag

Hej

Jeg har trukket et 5 lederkabel i loftet til 2 loftudtag som nu er monteret med en LK model med 5 stk huller. Én til hver ledning. 

Nu vil jeg gerne kunne tænde og slukke de 2 udtag hver for sig og har købt en LK dobbeltafbryder. 

Men hvordan skal ledningerne monteres i kontakten ?

Nogen der kan hjælpe 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at du med lk modul, mener et lampeudtag....

Og de 5 huller er det vi kalder klemmer, de har flg funktion

Klemme med N til nulleder, = blå ledning

Klemme med jordmærket ligner en pil Der peger nedad, = gul/grøn

Klemme med L til fast fase = brun kan ikke afbrydes altid spænding på.

Klemme med M1 til mellemleder 1 = sort

Klemme med M2 = grå

Disse farver er jo forudsat at du har brugt et standard 5 leder kabel.

Nede i din (dobbeltafbryder) den hedder en kroneafbryder, der skal du have en fast fase, hvis du holdt dig til brun farve så er det nemmere, den skal ind i den klemme hvor der er en pil ind, sikkert mærket med rød og så skal sort og grå fra M1 og M2 til henholdsvis hver af afbryderne hvor der er en pil ud.....nu oplyser du ikke noget om hvor hverken din nulleder eller fast fase kommer fra så den skal jo ind i systemet på en eller anden måde


Hej mfrost


Det er fuldstændig som du beskriver. 

Og jeg tænkte også at brun ( fase ) i midt med rød pil ind og de 2 andre ( sort og grå) i sort pile ud. 


Nul og jord er ikke afbilledet på krone kontakten, så skal de mon udenom kontakten ? Og hvordan bruges de så ift. Lampeudtaget ?

Obs. Der er indgange i bunden af krone kontakten, men der er ikke beskrevet hvad de er til. 

Nul og jord skal ikke bruges i en afbryder, hullerne i bunden, skal og kan ikke bruges til noget.

Okay. 

Så tror du har knækket koden for mig. Tusind tak for din hjælp 👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis