Tilslutning af nyt komfur

Hej, søger lidt hjælp til tilslutning af nyt komfur hos svigermor.

Det skulle kunne kører på 220 v og sat op til det. Men er ikke sikker og ved ikke lige hvordan jeg skal forbinde de 5 ledninger til strømmen i væggen.

1) er det sat op til 220 v på billede ?

2) hvordan forbinder jeg de fem ledninger til stikket i væggen ? (billede af strømstik i væggen kommer snarest ) 

3) Skal installeres i rødovre, måske der er nogen i rødovre som vil tjene et par hunderede vd komme forbi og hjælpe med sætte det korrekt til ?

Se billeder


Peter

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Velkommen på siden.

Hvis komfuret kun skal køre på 230 v kan du samle brun, sort og grå fra komfuret. De skal så tilsluttet fasen i vægstikket - sikkert brun ledning. Den blå er nul, og tilsluttes blå i vægstikket. Den gul/grønne er jord og tilsluttes den gul/grønne i vægstikket.

En anden mulighed er at bruge de to "luse" der ligger i tilslutningsboksen på komfuret. Så ville det være nok med et tre-leder kabel til komfuret, men den anden løsning med at samle ledningerne giver samme resultat.

Det er sikkert ikke ikke nogen holdbar løsning blot at tilslutte 230v. Sikringerne kan sikkert ikke holde til fuld belastning. Du har ikke fortalt hvor meget effekt komfuret kan forbruge. Det vil normalt være nødvendigt at tilslutte mindst 2 faser.


Søren O

Et almindeligt komfur som det tilsyneladende er kan normalt ikke køre på 230 v i DK. 

Det er monterer til 3 faser som ledninger sidder nu, og hvis det er det du har i væggen så skal du bare monterer det farveret der.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for input indtil nu, så har jeg været forbi svigermor og taget billeder af hvordan det EKSISTERENDE komfur er sat til og hvad stik/ledninger som er i væggen.

Hvad skal jeg gøre med det NYE komfur for sætte det korrekt til ?

Har oploadet nye billeder fra EKSISTERENDE installation og det stik det NYE komfur skal sættes til.

Jeg værdsætter jeres input MEGET


Peter

Der er tilsyneladende kun 2 faser fremme

Det nye skal kobles fuldstændig som det gamle. Den blå der ligger som en lus kan udgøres af en de skinner som sidder øverst i den nye klemkasse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

MANGE tak for svar - skal lige være SIKKER.

Jeg skal INTET gøre på det nye komfur (altså de stik som sidder i det nye komfur) og så skal jeg bare tilsluttet det NYE komfur i væggen PRÆSIS som det GAMLE sidder lige nu ?


Peter

Ja, du skal montere, som du har vist det på nedenstående billede. Du må godt skubbe kablet ind under aflastningsbøjlen, så man lige kan se det.


fase

Det ikke korrekt at du intet skal gøre, Du skal ommontere det nye komfur, vist på billede 1 fra 30/5) så den er tilsluttet som det gamle ( vist på billede 3 7/6 og Fabrins indlæg 8/6 )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Så jeg skal sætte ledningerne i det NYE komfur (billede1) dato 30/5, PRÆSIS som på billede 3 (7/6) og Fabrins indlæg (8/6)

Når det er gjort, kan jeg tilslutte det nye komfur til stikdåsen i væggen, på PRÆSIS samme måde som det gamle er tilsluttet i væggen ( billede 1) fra den 7/6.

VÆRDSÆTTER jeres  hjælp SÅ meget !!!!


Peter

STOP.!

Det seneste billede viser det gamle komfur. 

Du skal ændre på dit nye komfur i terminalerne  bag på. 

Du skal montere det nye komfur efter den midterste tegning bag på det  nye komfur. 

Dvs. Med  bøjlerne som vist på tegningen, øverst i hver side, og L1 brun og L2 Sort. N er blå og gulgrøn er jord/PE.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis