Afstive Carport

Hej. Har en carport jeg gerne vil have afstivet. Havde nogle håndværkere oppe at gå på den for at udskifte nogle ødelagte tagsten. Det fik hele konstruktionen til at gynge meget. Har overtaget huset for kort tid siden og derfor ikke et problem jeg før har bemærket. Men er bange for med vind og vejr at det kan blive et problem. Så søger bare et lille råd til hvordan man ville kunne give den lidt ekstra fornuftig afstivning uden at skulle lukke for meget af. Tænker her måske enten afstivere på stolperne i højre side, af den slags der sidder i toppen og kører omkring 50 cm ned ad stolpen og ud ad remmen. Eller måske et kryds i det midterste felt i højre side. Eller en hel 3. ide. På forhånd tak på jeres hjælp.

Mvh Flemming 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Laver du nogle skråstivere oppe i hjørnerne vil det hjælpe en del, som på billedet nedenunder.

Men et kryds fra top til bund i det midterste felt, ville jo nok være det mest effektive.


Vi prøver igen, i morgen --

Gynge op og ned eller svaje fra side til side? Sideafstivning kan opnåes med kryds eller skråstivere - evt nogle kraftige jern i hjørnerne, skråstivere bliver man træt af at dukke sig under.

Det kan selvfølgelig snyde men umiddelbart ser det ud som om at fronten hænger lidt i det lange frie spænd?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kan du se tegn på, at der er fjernet noget af tagkonstruktionen? Normalt ville en så bred carport med tegl, have en rem midt i med 3 stolper. Check en gang, om ikke der måske ligger en rem fra for til bag midtpå. Den tidl ejer kan have fjernet nogle stolper.


 

Fordi en konstruktion bevæger sig er det ikke ensbetydende med at den er ved at gå i stykker!

Gynger den op og ned eller fra side til side?

Hvis det er op og ned, så er det højden, længden eller afstanden mellem dine spær som giver bevægelserne. Hvis det er vandret, så er dine stolper ikke ikke stive nok!

Et vindkryds virker kun i én retning! Hvis bygværket skal være statisk stabilt, så skal du faktisk have et kryds i 3 uafhængige vægge. Derfor vil et kryds som du beskriver nok ikke fjerne hele din bekymring.


 Certificeret Statiker

En ganske simpel, næsten usynlig løsning, er også at skrue krydsfiner trekanter op i alle yderste hjørner. De behøver ikke være mere end 30x30.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis