Lak eller sæbebehandling?

Hej 

Jeg skal have slebet mit gulv i mit nyindkøbte hus og i den forbindelse har jeg fået to forskellige tilbud fra gulvslibere. Den ene foreslår at gulvet skal have lud- og lakbehandling, hvor den anden foreslår lud- og sæbehandling. 

Jeg er slet ikke ekspert indenfor området. Jeg kan læse mig frem til at lakbehandling er mere holdbart. 

Hvad tænker I? 

Se evt. billede nedenfor.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helt sikkert lak behandling! Sæbebehandling kræver hyppig vedligeholdelse, ellers ses pletter nemt. 

Vi overtog sidste år et hus hvor alle gulve var sæbebehandlet. Vi fik dem slebet og lakeret med en mat lak. Det blev rigtig godt. Jeg syntes også at sæbebehandlingen fra gulvene afgav en svag lugt i hele huset, som ikke har været her siden. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Fordele ved lakerede gulve:

Let rengøring.

Ulemper ved lakerede gulve:

Nåletræ gulner uanset forudgående ludbehandling - det tager bare lidt længere tid.

Gangarealer skal jævnligt efterlakeres. Er laklaget brudt, ses det tydeligt. Stilethæle er døden for lakerede gulve.

Lakkens tæthed kan forøge fugtindholdet i gulvbrædderne. Det er ikke nødvendigvis kritisk, men husets alder og konstruktion kan forværre situationen.  

Fordele ved lud- og sæbebehandling:

Træet kan ånde, og sprækker mellem brædderne er nogenlunde stabile. Det ses tydeligt ved gulvarme.

Nåletræ kan holdes lyst uden at gulne.

Pletter fjernes let med et vedligeholdt sæbebehandlet trægulv.

Ulemper ved sæbebehandlede gulve:

Gulvene skal vaskes og vedligeholdes jævnligt. Det gælder særligt hvis der er et rend ud og ind af børn og husdyr.

PS: Vores nåletræsgulve har holdt til opvækst af tre aktive børn, og indtil videre fire ligeså aktive jagthunde med mudderpoter efter en heftig jagt i mosen. 

Det er en myte at sæbebehandlede gulve er vanskelige at rengøre og vedligeholde. Alle mine jagthunde har været tæver som bløder i løbetiden. Pletterne de efterlod krævede bare en tur med moppen.

Vi bor på landet med kort afstand til måde mudder, søle og alskens snask. Det har vores sæbebehandlede gulve taget i stiv arm.   




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis