Rigtig mørtel?

Hej 

Jeg har et skønt hus fra 1923 med gule mursten og en grå-gullig mørtel. Jeg skal have skiftet fugerne nogle steder og vil gerne bruge den rigtige mørtel så jeg ikke får en der ødelægger stenene(har læst noget om at de gamle huse ikke tåler moderne mørtel) og også er den rigtige farve så husets udseende bevares. Har sat et billede ind nedenfor. Nogle bud på hvad det er for en mørtel og hvor man skaffer sådan noget?

Tak!

Dan




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er fra 1923 kan du være næsten sikker på at det er en hydraulisk kalkmørtel såkaldt kkh mørtel. Du kan fx få det fra nordisk nhl som stark forhandler eller fra rødvig kalk som fx kalk.dk forhandler. 

Farven kan straks blive sværer. Den er påvirket af vejr og vind igennem mange år og afhænger af det oprindelige blandingsforhold, sandvalg mv. Det bedste du kan gøre er at købe kalk og mørtel hver for sig også teste med forskellige forhold. Men det kan godt blive svært at ramme perfekt 


Ask

Jeg har lige indmuret et par vinduer i en gavl med gamle mursten og fuger. Igen vind, vejr, alger o.s.v. gør at det er umuligt at få helt ensartet med det gamle. I huset blev der pillet en skorsten ned, og jeg bad svigersøn om at bevare så meget af sod fra den gamle skorsten som muligt. Han kløede sig lidt i nakken. Men det er blandet i mørtelen som jeg har fuget med, og det blev fantastisk ensartet med det gamle.

Om du så skal til at købe sod af den lokale skorstensfejer ved jeg ikke. 

En af de tekniske institutter (Force eller teknologisk ) har lavet forcerede langtids forsøg med at blande maling i fugemørtelen ELLER male fuger efterfølgende med almindelig maling, det sidste har vist sig at være meget effektiv. Der bruges almindelig udendørs maling men blandet op i vand 1:10 - 1/20 og så smøre dette sorte vand på de nye fuger. 

Der skal ventes til fuger er mere end 1/2 år gamle, og der skal laves prøver for at ramme så godt som muligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også