Stabiliserende vægge, hvor stabiliserende?

Hej

Vi står herhjemme i en situation og kigger på nyt hus. Vi har fundet et hus, som vi gerne vil gøre en del ved, hvilket inkluderer en væg skal rykkes, to skal fjernes og en skal have lavet hul til dør.

Jeg har set på tegningerne fra byggesagen, som indeholder en lang række information om de statiske beregninger fra flere af husets vægge. Jeg antager at de vægge som ikke er en del af dette ark ikke er hverken bærende eller stabiliserende.

Hver væg er angivet til at tage en vis % lastandel som stabiliserende væg, hvilket naturligvis giver 100% samlet. 4 vægge er oppe og tage samlet 70%.

At flytte/vælte disse vægge er et krav for at vi ønsker at købe huse, men vores bud vil være præget af om vi skal bruge 75.000,- på statiske beregninger samt udførelse af stabiliserende foranstaltninger. Kan man give et fingerprej ud fra det samlede materiale med grundplan inkl. de allerede eksisterende beregninger eller kræver det hele en ny beregning med de fjernede vægge?

Den samlede lastandel for de vægge vi ønkser fjernet / rykket udgør 10.3% og den ene væg vi ønsker at lave nyt dørhul i har en lastandel på 11.6%.

Da hele huset alligevel skal have spartlet vægge, males og have nyt gulv kan vi godt selv vælte væggene og lave dørhul, hvis der er noget at spare der.

Vi planlægger at få en byggesagkyndig ud og se på huset inden der gives bud, vil han evt. kunne give os et kvalificeret svar?

Vh.

Kasper

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stabiliserende dækker også vindtryk på facader. Dvs ikke kun tagkonstruktionen altså vægge, der står vinkelret på facader. Det er meget betænkeligt at fjerne en eller flere stabiliserende vægge.


 

Tak for dit svar. Så vidt jeg kan se dækker de stabiliserende beregninger udelukkende vandret tryk på facader.

Udfordringen er at der er lavet beregninger på samtlige vægge i huset. Jeg er også klar over det ikke er noget man "bare" gør, men hvis en væg kun støtter 0,8%, så er spørgsmålet om man hurtigt kan konkludere at resten af konstruktionen fortsat vil være stabil uden denne støtte.

Jeg antager at i en konstruktion vil alle flader være stabiliserende af det ene eller anden art, men hvis en flade kan modstå 10kN vandret tryk på baggrund af 2 tværvægge som begge yder 5kN støtte hver, men behovet reelt kun er 4kN på fladen, så kan "vel" reelt fjerne den ene af de to vægge.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkommen på lds

En byggesagkyndig vil kunne vejlede dig langt hen ad vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kommer jo an på hvor hårdt udnyttede de vægge der står tilbage er! Typisk vil der være noget bæreevne tilbage i de vægge der er bærende, idet de lodrette belastninger er med til at stabilisere væggen. For de vægge som ikke er bærende, fx. typisk gavlvægge, kommer det meget an på om der er etableret træk- og glidningsforbindelser.

Udover væggene skal dine lofter kunne flytte belastningen rundt. Hvis du tænker at fjerne en væg, så der bliver mere end 6m (håndregel) mellem 2 afstivende vægge, så kan det give problemer.

Prøv at smid beregningen op med en skitse af de vægge i tænker at fjerne, så kan vi se om der kan gives et hurtigt bud eller om du skal ud og have en fagmand til at grave lidt dybere.


 Certificeret Statiker

Hej igen

Beklager det sene svar.

Hermed oversigt over vægge samt stabilitets beregning. Vi ønsker at fjerne væg 4 samt 4A (4A er en halvmur af mursten), derudover ønsker vi at lave døråbning i væg 2 fra rum 6 til rum 3 samt døråbning på ca. 180cm i væg 5 (Egentlig rykke stykke 60cm tilbage for at skabe indhak til køkken højskabe)

Indledningsvis vil jeg nævne, at for at den lastfordeling der er regnet med kan foregå, så skal etagedækket over væggen være uendeligt stift, fx betondæk. Hvis det er et træbjælkelag så er antagelsen ikke helt korrekt.

De indvendige vægge ser ud som om de er lavet i gasbeton, så det er relativt nemme at arbejde med. Det jeg umiddelbart ser er, at der er massere af tværstabiliserende vægge, så jeg ville ikke være så bekymret for jeres ønsker til ændringerne.

Væggene 4+4A ville i uden videre kunne fjerne.

Væggen 5 kan i også med stor sandsynlighed fjerne. Det er dog væltningsstabiliteten der er dimensionsgivende, og når væggen bliver kortere, bliver den mere væltningsfølsom. Når i alligevel skal spartle og gøre ved, er det ingen sag at rille en trækforankring ind i væggen!

Væg 2 er lidt samme historie. Forholdsmæssigt vil last på væggen være den samme, og glidningssikring må sikres sammen med en evt. trækforankring.

Det er på ingen måde umuligt at gennemføre de ændringer i tænker. I kunne med fordel lige få det gennemregnet så i kan få anvist behov for evt. glidningssikringer og trækforankringer, så i undgå revner i jeres nye hus. Jeg vil anslå at en ingeniør vil tage mellem kr. 5.000-10.000 kr. for dette.


 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også