Fortsatsvægge - bredde på stålskinne

Hej LDS

Sidder lige og lurer..

Skal lave fortsatsvægge på ydervægge - og ville gerne sætte dampspærre 1/3 indeni væggen, så den ikke brydes ved billedeophæng mm.

Og så lurer jeg på om der er forskel på stabilitet af væggen om jeg bruger 45mm stålskinne eller 70mm(som var min oprindelige plan)

Min tanke var at sætte dampspærre på bagsiden af stålet .. og så fylde op med papiruld på begge sider af dampspærre.. men så bliver det jo en noget tyk væg hvis jeg skal bruge 70mm stål.. og det kun må være 1/3...

Planen er at der skal 2 lag gips på...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nøjes med 45 mm Begrundet i den fugt risiko som en indvendig isolering giver.

I stedet for 2 lag gips kunne du med fordel vælge 1 lag 12,5 mm fermacel. Det er i sig selv skruefast, skal bruge lige knap så mange stolper, sættes op uden spartelkanter,  og ca. samme pris som 2 lag gips.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har skrabet ALT tapet af ydervæggen og efter isolerer med papir uld for at undgå de problemer..

Men vil op på 18 cm for at gemme noget grim og ujævn væg med stolper... 

Men vil en 45 mm stål være lige så stabil som 70mm

Når der kun er gips på den ene side ?

Den vil ikke være helt så stabil, men stabil nok. Op når nu dampspærre skal på bagsiden så mener jeg at 70 mm er for langt inde. 7 cm er jo noget mere end 1/3 af 18 cm Så det kommer jo an på hvor meget din oprindelige mur bidrager med isolering, om det kan gå an.

Jeg ville gå med de 45 mm stolper.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det var også det jeg havde beregnet med 1/3 .. og der er umiddelbart kun 5 cm hulmur der kan isoleres.. så det rykker ikke alverden...

Så er næste spørgsmål hvordan man får fæstnet dampspærre på bagsiden af stålreglarne.. det skal nok blive sjovt..

Yoda skrev den 31-05-2019 17:50:14

Har skrabet ALT tapet af ydervæggen og efter isolerer med papir uld for at undgå de problemer..

Men vil op på 18 cm for at gemme noget grim og ujævn væg med stolper... 

Men vil en 45 mm stål være lige så stabil som 70mm

Når der kun er gips på den ene side ?

 Hvis du vil op på 18 cm så kan du jo få dampspærren "på den rigtige side" af stål lægen. 

Set indefra. 

- 2 lag gips 

- 45 mm trælægter incl isolering

- dampspærre

- 45 mm stållægter incl isolering

- 45 mm isolering ud mod mur. 

(denne kan du øge for at ramme de 18 cm) 

Så kan du trække el og vvs på den rigtige side af dampspærren og den er ikke for langt inde. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

Udmærket løsning mlu_ 

Men hvis du vil køre med stålregler alene, så sættes øverste stållægte fast vandret under loftet med dampspærre folie i klemme imod loftet. Ligeledes monteres nederste styreregler vandret på gulvet med folien klem under, så folien sidder som et stramt dug fra loft til gulv. 

Du kan kun gøre det på et stykke ad gangen, da du skal have lidt plads til montage af isolering. 

De lodrette sætter man ind efterhånden og låser dem med fikserings tang på øverste og nederste. Der er så plads og huller i stålregler til kabler m.m. 

Men noget helt andet er om papiruld er hensigtsmæssig til lodret isolering da det kan falde sammen. Men der har du måske løsninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-06-2019 13:28:38

Men noget helt andet er om papiruld er hensigtsmæssig til lodret isolering da det kan falde sammen. Men der har du måske løsninger.

 Tak for god udførlig løsning.. men det med sammenskvattende isolering lyder ikke så fedt..

Det er en hulmur med 5 cm hulrum jeg skal efterisolere.. har hørt at papiruld var bedst da det skulle være diffusions åbent... 

Modtager gerne andre forslag og råd... 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også