fuldspartling

Hej
Jeg er i gang med at fuldspartle min lejlighed (har aldrig prøvet dette før).
Er der nogen med gode tips til dette?

Jeg fuldspartlede det meste af min stue i går.
Var derefter væk i nogle timer.
Da jeg kom tilbage var der meget fugtigt i lejligheden da jeg havde glemt at åbne vinduerne inden jeg gik.
Allerede tør spartel i loftet begyndte at skalle af.

Er det pga. fugten, eller har jeg ikke gjort arbejdet godt nok??

Er én spartlink godt nok, eller skal der spartles 2 gange? :?:
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kentex

Hvad er dit loft lavet af? hvis det er et gammelt loft er der risiko for at det i tidernes morgen for lang tid siden fik en kalklignende behandling, det var godt den gang, men når man maler det idag, evt spartler, eller endnu værre kommer glasfilt på ,risikerer man at loftet skaller voldsomt. Det skyldes at det fugten får kalklaget(jeg regner med at det er en slags kalk) til at slippe og det hele drysser ned sammen med det netop påførte overfladebahandling.
Er det måske sådan noget hos dig?
Fortvivl ikke , der har tidligere været en del indlæg om dette, brug søgefunktionen.
Angående spartling, så køb et godt produkt. Nogle sværger til et flüggerprodukt, selv er jeg godt tilfreds med bostik fra silvan. brug en god bred spartel ca. 30cm, gør det jævnt, (og det er ikke lig ned tykt, slet ikke) Personlig sætter jeg en god klat midt på den store spartel med f.eks en murerske eller en alm lille spartel og trækker så spartelmassen på væggen med den store.
På et tidspunkt bliver den store spartel enten tom, eller spartelmassen så tyndt/ujævnt fordelt at der opstår "huller" i det spartlede område. Så er tiden inde til at samle resterne på den store spartel med den lille og pladsere det i en ny samlet klat,(evt supplerer med masse fra spanden) midt på den store spartel og starte igen
Det kan sikkert gøres på mange måder.
Husk at hvis du fylder huller ud med alm spartelmasse synker det.
go´arbejdslyst

mvh Anders
Hej Anders

Ja det er et gammelt loft, så det kan være det der er problemet.
Jeg vil prøve at give det en ekstra omgang, og se om det holder.
Jeg har også købt bostik fra Silvan.

Mange tak for svaret.

Ken

Citat fra AndersKruse

Hej Kentex

Hvad er dit loft lavet af? hvis det er et gammelt loft er der risiko for at det i tidernes morgen for lang tid siden fik en kalklignende behandling, det var godt den gang, men når man maler det idag, evt spartler, eller endnu værre kommer glasfilt på ,risikerer man at loftet skaller voldsomt. Det skyldes at det fugten får kalklaget(jeg regner med at det er en slags kalk) til at slippe og det hele drysser ned sammen med det netop påførte overfladebahandling.
Er det måske sådan noget hos dig?
Fortvivl ikke , der har tidligere været en del indlæg om dette, brug søgefunktionen.
Angående spartling, så køb et godt produkt. Nogle sværger til et flüggerprodukt, selv er jeg godt tilfreds med bostik fra silvan. brug en god bred spartel ca. 30cm, gør det jævnt, (og det er ikke lig ned tykt, slet ikke) Personlig sætter jeg en god klat midt på den store spartel med f.eks en murerske eller en alm lille spartel og trækker så spartelmassen på væggen med den store.
På et tidspunkt bliver den store spartel enten tom, eller spartelmassen så tyndt/ujævnt fordelt at der opstår "huller" i det spartlede område. Så er tiden inde til at samle resterne på den store spartel med den lille og pladsere det i en ny samlet klat,(evt supplerer med masse fra spanden) midt på den store spartel og starte igen
Det kan sikkert gøres på mange måder.
Husk at hvis du fylder huller ud med alm spartelmasse synker det.
go´arbejdslyst

mvh Anders
Hejsa,

Min maler var nødt til at rense vores loft af for noget, han kaldte limfarve (pudset loft fra '43). Efter hans udsagn et meget anvendt behandling fra "de dage". Problemet er simpelthen, at limfarven ikke - når det bliver vådt - kan bære den nye behandling og derfor skaller af.
Der var kun en løsning - at skrabe det hele ned. Kan gøres relativt nemt ved at gøre det fugtigt, sætte en tynd plastdug op på loftet - den holder sig selv - og skrabe det af dagen efter.

Mvh.

Jan R.
fuldstændig enig med jan, få det gamle bras væk, nødløsninger bliver du sandsynligvis træt af. Der er flere muligheder, havregrød lavet af ota solgryn (mon ikke også et billigere ikke-mærkevare produkt kan gøre det?) smøres på og hele fladen dækkes af husholdningsfilm, lad det sidde natten over. Om morgenen fjernes det let med en spartel.
Det skal dog lige nævnes at jeg ikke selv har prøvet den med havregrød, jeg satte menlig glasfilt op med vævsklæber, da det havde siddet en time faldt det hele ned (mega nedtur!), så du kan sikkert også bruge vævsklæber dækket med husholdningsfilm.

mvh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også