Sten uden for huset... genbruge og købe de samme ekstra ?

Følg tråden
mrGDS0
mrGDS0
Postnr: 2820
mrGDS0 mrGDS0

Hej venner,

Vi købte huset for ca 1,5 år siden og renoveringen har sat sine spor på de ca 150kvm sten uden for. 

Stenen måler ca 20,5 og 13,5. I et mindre område er stenene anderledes og lysere. Dertil ønsker vi stenene helt op til huset ...

Tilbud på nye sten fra anlægsgartnere kostet det hvide ud af ... 

Mine spm er:

a. Kan vi genbruge stenen ved at vende siden? Se billeder? Anlægsgartnerne vil ikke genbruge ...

B. Kan vi købe de samme sten nogle steder? Kan i tyde dem?

C. Hvis vi genbruger; de har lidt grus på anden side og grisen kan vel vaskes væk ? 

Se 

kh. hilsen Mr. GDS 0
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Mon ikke det er almindelige herregårdssten, de måler 24 x 14 cm.

Det ser ikke ud til de er velegnede til at vende bagsiden op, de ser meget åbne ud, så er det bedre at give dem en tur med en fliserenser til højtryksrenseren.

Jeg ville prøve at finde nogle brugte, til at supplere op med,de plejer at være nemme at finde, og ofte gratis hvis man selv tager dem op.

Eks som her https://www.dba.dk/herregaardssten-b-14-l-21-h/id-1055797571/

Hellere eje, end at leje.
mrGDS0
mrGDS0
mrGDS0 mrGDS0 Trådstarter

Takker, hvad mener du med at se siger åbne ud. Nogle af stenene har cement, mørtel eller lign efter håndværkerne har været der. Det kan ikke komme væk med højtryk....

Kan du se at der er to typer sten på billederne? De få lysegrå passer slet ikke ...

kh. hilsen Mr. GDS 0
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Synes ikke den du har vist bagsiden af, ser særlig glat ud i overfladen..

Prøv at rens fliserne af med en flisevasker til højtryksrenser, giv dem en gang algefjerner først og lad det virke i en uges tid, så tror jeg de kommer til at se meget mere ens ud.

Dem med cement og mørtel på, bliver du nok nødt til at kassere..

Du kan jo evt blande de to forskellige typer, så du får et "gråmix"

Men synes du bagsiden ser fin ud, kan du selvfølgelig vende bagsiden opad, det er der ingen problemer i...

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

En proff. anlægs gartner kan ikke genbruge belægningssten. For det første ser det jo ikke så godt ud, for det andet så løber timelønnen så stærk at det bliver dyrere. 

Men os gør det selv folk tæller jo ikke timer / løn på samme måde. Og er der noget vi normalt er allergiske overfor så er det håndværker regninger med moms og det hele.

Du kan prøve metoden med algefjerner og rensning på et mindre område. ( lad algefjerner få tid til at virke)

Ellers koster herregårdssten til terasse ( 5,5 cm tykke ) vel omkring 75,00 kr / kvm. ved større mængder. Til indkørsel lidt mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
mrGDS0
mrGDS0

Hej igen venner, to nye anlægsgartnere siger ensstemmigt at det ikke kan betale sig at genbruge. Genbrug medfører rens, rens flere gange, fjernelse af stads mellem fliserne osv. Dertil siger de en masse vand og 25 kr/kvm til et flise rens firma... 

kh. hilsen Mr. GDS 0
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Skal du genbruge fliserne, skal du helt klart selv lægge dem om.

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Hvis du selv laver det kan de godt genbruges du skal bare vide det er et kæmpe arbejde. Det ser ud som om det er lavet i er mere end en gang din belægning. Hvis det er fordi du er sten er beskidte ville jeg bare feje dem over med sand eller stenmel. Hvis det er fordi de ligger ujævnt er det nemmeste og rydde det hele og ligge dem om på den måde

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Hvem faen har lagt de fliser i sin tid? Ser uheldigt ud i "samlingen" 😮

Mvh. Christian M

mrGDS0
mrGDS0
Christian M skrev den 04-06-2019 06:31:39

Hvem faen har lagt de fliser i sin tid? Ser uheldigt ud i "samlingen" 😮

De tidligere ejere.... 

kh. hilsen Mr. GDS 0
mrGDS0
mrGDS0
Fiahgt skrev den 04-06-2019 06:18:33

Hvis du selv laver det kan de godt genbruges du skal bare vide det er et kæmpe arbejde. Det ser ud som om det er lavet i er mere end en gang din belægning. Hvis det er fordi du er sten er beskidte ville jeg bare feje dem over med sand eller stenmel. Hvis det er fordi de ligger ujævnt er det nemmeste og rydde det hele og ligge dem om på den måde

Det med at feje lyder godt efter man har vendt dem om ... de er jo rene på den anden side og så undgår man vand og algefjerner. Men anlægsgartnerne mener at det største arbejde er at fjerne det der stads mellem fliserne ...

kh. hilsen Mr. GDS 0
mrGDS0
mrGDS0
je_ns skrev den 03-06-2019 22:14:50

Skal du genbruge fliserne, skal du helt klart selv lægge dem om.

Netop men anlægsgartnerne vil dsv inke genbruge 

kh. hilsen Mr. GDS 0
Pizzabager
Pizzabager
Postnr: 2750
Pizzabager Pizzabager

Jeg ville genbruge, men ikke med undersiden, dem som der er cement og lign på smider du ud. 

jeg ville tage dem op og børste dem af, og ligge dem på paller og først rense overfladen når de er lagt igen. samt købe nye og mix dem ind i, eller vælg et område der er nye og gamle de andre, stenene kan komme til at se ud som næsten nye, hvis de får en tur med teresserenser, og efterfølgende imprægnering. det er et stort arbejde, men det er altså også et kæmpe arbejde at kører dem væk og kører nye ind.

i stedet for at fjerne det hele på en gang, ville jeg nok fjerne 2-3-4 meter af gangen, og ligge på paller, gøre underlaget klar, og ligge igen, mens de næste fjernes, så man ikke har 15 paller fliser liggende..

Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager

Det billede hvor stenene skifter farve, ligner det at det er herregårdsten på den højre side og nogen andre sten på den venstre, der ville jeg skrotte alle dem på venstre side, ser dumt ud med 2 forskellige sten, herregårds sten med slået kanter i almindelig grå fås til billige penge alle steder.. vælg et sted med levering. ellers vil det tage en evighed at kører dem hjem. 

Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager

Lån evt en højtryksspuler med teresserenser på, og rens et par kvm, så vil du se hvor pæne de kan blive. 

njord
njord
Postnr: 7120
njord njord

Efter hvad du skriver og delvis på billederne, så kræver det der bliver arbejdet en ordentlig bund op, også ind mod huset og hvor der er buler.

Det er ikke let at klare partielt, men derimod som en hel stor flade. Ud fra det og ønsket om en og samme flise plus flere kvadratmeter af dem. Så hælder jeg rigtig meget til at fjerne de gamle, kan jo anvendes til en anden terrasse et sted i haven fx, eller bund i brændeskuret osv... Altså er det ikek spild.. eller lad nogen hente dem for at tage dem op selv.

Så få lavet en ordentlig bund der kan holde til bilkørsel osv. Og slut af med at lægge den flise du gerne vil have. Jo det koster at købe disse betonklumper... men du vil blive så glad for den rette flise og det hele hænger sammen.

Om du selv, helt eller delvis vil lave det er jo op til dig.. men med hensyn til bunden, så er maskiner bare en kæmpe hjælp... lige fra minigraver til en ordentlig vibrator.... Evt kan du få entrepenøren til at lave bunden og evt afretningen, så du kun selv lægger fliserne. Det er en anden måde at justere økonomien på så der bliver plads til nye fliser.... PS løst leverede er oftest det billigste og helt OK med Herregårdssten med tromlede kanter.

God vind med projektet :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.