Sten uden for huset... genbruge og købe de samme ekstra ?

Hej venner,

Vi købte huset for ca 1,5 år siden og renoveringen har sat sine spor på de ca 150kvm sten uden for. 

Stenen måler ca 20,5 og 13,5. I et mindre område er stenene anderledes og lysere. Dertil ønsker vi stenene helt op til huset ...

Tilbud på nye sten fra anlægsgartnere kostet det hvide ud af ... 

Mine spm er:

a. Kan vi genbruge stenen ved at vende siden? Se billeder? Anlægsgartnerne vil ikke genbruge ...

B. Kan vi købe de samme sten nogle steder? Kan i tyde dem?

C. Hvis vi genbruger; de har lidt grus på anden side og grisen kan vel vaskes væk ? 


Se 



kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej venner, Vi købte huset for ca 1,5 år siden og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 03-06-2019 22:14:50

Skal du genbruge fliserne, skal du helt klart selv lægge dem om.

 Netop men anlægsgartnerne vil dsv inke genbruge 



kh. hilsen Mr. GDS 0

Jeg ville genbruge, men ikke med undersiden, dem som der er cement og lign på smider du ud. 

jeg ville tage dem op og børste dem af, og ligge dem på paller og først rense overfladen når de er lagt igen. samt købe nye og mix dem ind i, eller vælg et område der er nye og gamle de andre, stenene kan komme til at se ud som næsten nye, hvis de får en tur med teresserenser, og efterfølgende imprægnering. det er et stort arbejde, men det er altså også et kæmpe arbejde at kører dem væk og kører nye ind.

i stedet for at fjerne det hele på en gang, ville jeg nok fjerne 2-3-4 meter af gangen, og ligge på paller, gøre underlaget klar, og ligge igen, mens de næste fjernes, så man ikke har 15 paller fliser liggende..


Det billede hvor stenene skifter farve, ligner det at det er herregårdsten på den højre side og nogen andre sten på den venstre, der ville jeg skrotte alle dem på venstre side, ser dumt ud med 2 forskellige sten, herregårds sten med slået kanter i almindelig grå fås til billige penge alle steder.. vælg et sted med levering. ellers vil det tage en evighed at kører dem hjem. 

Lån evt en højtryksspuler med teresserenser på, og rens et par kvm, så vil du se hvor pæne de kan blive. 

Efter hvad du skriver og delvis på billederne, så kræver det der bliver arbejdet en ordentlig bund op, også ind mod huset og hvor der er buler.

Det er ikke let at klare partielt, men derimod som en hel stor flade. Ud fra det og ønsket om en og samme flise plus flere kvadratmeter af dem. Så hælder jeg rigtig meget til at fjerne de gamle, kan jo anvendes til en anden terrasse et sted i haven fx, eller bund i brændeskuret osv... Altså er det ikek spild.. eller lad nogen hente dem for at tage dem op selv.

Så få lavet en ordentlig bund der kan holde til bilkørsel osv. Og slut af med at lægge den flise du gerne vil have. Jo det koster at købe disse betonklumper... men du vil blive så glad for den rette flise og det hele hænger sammen.

Om du selv, helt eller delvis vil lave det er jo op til dig.. men med hensyn til bunden, så er maskiner bare en kæmpe hjælp... lige fra minigraver til en ordentlig vibrator.... Evt kan du få entrepenøren til at lave bunden og evt afretningen, så du kun selv lægger fliserne. Det er en anden måde at justere økonomien på så der bliver plads til nye fliser.... PS løst leverede er oftest det billigste og helt OK med Herregårdssten med tromlede kanter.

God vind med projektet :-)


MVH Njord

Hej venner,

Så har jeg lavet en test ved at vende 10 sten. Det har ikke krævet en masse rens, særligt mellem stenene som de proff påstår. Jeg har bare fejet.... de små hvide ridser/mærker er bare mærker efter mine slag med sten og for banke dem ned

Det fint ikke? 



kh. hilsen Mr. GDS 0
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis