Tomrør og isolering

Hej

Jeg skal have ført nogen netværkskabler fra kælderen i mit hus og over til et lille annex.

Jeg forestiller mig at trække at tomrør fra mit krydspunkt i kælderen, igennem en mur ud til en ventileret krybekælder, igennem krybekældreren og videre ud igennem ydermuren under jordniveau og så grave en rende over til annexet, som tomrøret kan ligge i. I tomrøret vil jeg så føre netværkskablerne og senere nok et par andre kabler.

Mit spørgsmål handler om hvorvidt det vil give nogen isolerings- eller fugt-problemer - dels at røret går igennem muren til krybekælderen og del at det går igennem ydermuren ud i jorden.

Skal jeg smække noget skum af en art rundt om røret, hvor det går igennem murerne?

Skal jeg eventuelt putte noget isoleringsmateriale ind i enderne af tomrøret, når jeg har trukket kablerne igennem, så der ikke kan løbe kold luft igennem?

Som I nok kan høre på mit spørgsmål er jeg ikke den store haj håndværksmæssigt, så al hjælp modtages med kyshånd.

På forhånd tak

Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan godt give kondens, men det er i så tilfælde inden i rører så det bedste vil være at lukke røret i begge ender når kablerne er ført men gør dig selv den rjeneste at sørge for at det kan fjernes igen.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 28-05-2019 14:55:43

Det kan godt give kondens, men det er i så tilfælde inden i rører så det bedste vil være at lukke røret i begge ender når kablerne er ført men gør dig selv den rjeneste at sørge for at det kan fjernes igen.

 Takker. Nogen forslag til hvad jeg kan putte i enderne, som nogenlunde nemt kan fjernes igen?

En tot rockwool eller tjæret værk. 


fase
S. Fabrin skrev den 28-05-2019 16:31:30

En tot rockwool eller tjæret værk. 

Tak. Der kan man se hvor uerfaren jeg er. Jeg tænkte at der måske skulle noget mere voldsomt til. En tot rockwool skulle jeg nok kunne håndtere

Og naturligvis skal det også lukkes til omkring røret hvor det går igennem sokkel ud til jorden. Det kan være med mørtel, eller skum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Og køb et rør, hvor stikkene til netværkskablerne kan gå gennem!


 

Husk at elkabel (230 V) ikke må føres i samme rør som f.eks. netværkskabler. Elkablet må gerne ligge for sig selv uden for tomrøret - eller i et andet tomrør.


Søren O
uldal skrev den 28-05-2019 17:39:33

Og køb et rør, hvor stikkene til netværkskablerne kan gå gennem!

 Takker. Lige præcis at sætte stik på er en ting jeg nærmest kan gøre med lukkede øjne og har udstyr til, så det er jeg ikke så nervøs for.

Søren O skrev den 28-05-2019 17:42:45

Husk at elkabel (230 V) ikke må føres i samme rør som f.eks. netværkskabler. Elkablet må gerne ligge for sig selv uden for tomrøret - eller i et andet tomrør.

Takker. Godt at vide. Der kommer ikke strøm i samme rør.


ev elmand skrev den 28-05-2019 17:35:18

Og naturligvis skal det også lukkes til omkring røret hvor det går igennem sokkel ud til jorden. Det kan være med mørtel, eller skum.

 Tak. Det får lidt skum. Det har jeg nemlig allerede.



Tak allesammen. Det er dejligt at finde et forum med hjælpsomme mennesker. God dag til alle!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis