Indvendige døre specialmål

Jeg er ved at kigge på indvendige døre, men mine murmål følger kun standarden i bredden og ikke i højden (dørene er 200 cm mod 204 som standard på de fleste indvendige døre). Jeg vil ikke til at skære ud i murene (det sviner + jeg har fliser i badeværelset som jeg skulle til at hugge ned og erstatte).

I min søgning på fyldningsdøre er der flere steder beskrevet at dørene kan kortes af med op til 6 cm i bunden (4 i mit tilfælde).

Er der nogen der har erfaring i at afkorte dør og karm?
Ser det dumt ud at dørhåndtaget er "sænket" 4 cm?
Er det relativt nemt at afkorte karmen så man stadig kan montere bundstykket?

Grunden til, at jeg overvejer ovennævnte, er prisen - fyldingsdøre i standardmål koster fra 399,- og karme har jeg set til 329,- (inkl. moms). Fyldingsdøre i specialmål koster fra 1815,- + moms (JP HEM).
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ErikP

Jeg er ved at kigge på indvendige døre, men mine murmål følger kun standarden i bredden og ikke i højden (dørene er 200 cm mod 204 som standard på de fleste indvendige døre). Jeg vil ikke til at skære ud i murene (det sviner + jeg har fliser i badeværelset som jeg skulle til at hugge ned og erstatte).

I min søgning på fyldningsdøre er der flere steder beskrevet at dørene kan kortes af med op til 6 cm i bunden (4 i mit tilfælde).

Er der nogen der har erfaring i at afkorte dør og karm?
Ser det dumt ud at dørhåndtaget er "sænket" 4 cm?
Er det relativt nemt at afkorte karmen så man stadig kan montere bundstykket?

Grunden til, at jeg overvejer ovennævnte, er prisen - fyldingsdøre i standardmål koster fra 399,- og karme har jeg set til 329,- (inkl. moms). Fyldingsdøre i specialmål koster fra 1815,- + moms (JP HEM).

Hej ErikP.
Orla ved sikert en heldel omkring dit tilfælde.
Jeg har set afkortning på op til 6cm. og det så man faktisk ikke

mvh.milton
Har gjort det flere gange - og 6 cm kan se dumt ud på håndtaget. Jeg har nogle gange snuppet et par cm for oven også, hvilket har virket fint (og stadig gør det) - men det har været på ældre døre med en relativ stor ramme. Jeg ved ikke, hvorledes det ser ud i nye døre.
Rammen er nem at rette til.

Er du i tvivl, så ring evt. og spørg hos fabrikanten - de kan garanteret give dig et klart svar. Og hvis de nu ikke har så travlt, så overtal dem til at lave dem til dig til "specialpris"

Mvh.

Jan R.
Hej

Jeg havde samme problem som dig. Mine døre havde også skæve mål. Jeg har købt mine døre ved Jydsk Vindues kompagni i Vorbasse. De har mange forskellige størrelser døre som standardmål og til en noget lavere pris, som den du nævner. Vi er meget glade for dørene, der er i en rigtig god kvalitet.

Med venlig hilsen

Michael
Hej

Jeg har lige leveret et parti lakerede Kilsgård fyldningsdøre i karmhøjde ca. 199 cm og 204 cm så det er ikke noget problem at skaffe dem da det er lagervare hos dem.
Hej Orla!

Jeg overvejede slet ikke at kigge efter Kilsgaard/Swedoor da de døre jeg har set i Bauhaus/JEM&FIX m.fl. fra firmaet alle har været i karmmål 208.

De har døre i 200 cm, så slipper jeg for at skulle skære til, så håber jeg blot at priserne er rimelige (det er de døre der er på tilbud i bla.a. Bauhaus). Har lige bestilt deres prisliste.
Annonce
Priser hos Sweedor kan ikke helt leve op til det lave niveau hos Bauhaus.
Sidst jeg undersøgte det var det ca 50% dyrere. Men fortvivl ikke, det kan sagtens lade sig gøre at forkorte dørerne fra Bauhaus (Swedoor)
Vi har været lige været øvelsen igennem og vi har forkortet dører til under 200 cm.

Det er naturligvis pænest hvis du forkorter foroven og forneden.

Hvis du skal forkorte mere end det der svarer til det træstykker (ca 4-5 cm) som sidder øverst og nederst i døren, så kan det også lade sig gøre.

Skær døren til den rigtige længde.
Tag den del af døren som du lige har savet af, og fjerne den ydre skal fra træstykket.
Bank træstykket op i døren igen.

Det er ihvertfald den procedure vi har fulgt, og der har ikke været noen som helst problemer.

Indlægget er skrevt lidt i hast, så hvis der er uklarheder så skriv igen og jeg vil vende tilbage.

Most

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Hej..

Jeg har selv samme problem med højden af døre, da jeg skal bruge 190 i højden.. smile

Men Odense Lavpris Tømmerhandel har fyldningsdøre i 190, 200 og 210 i højden.. De er lagervare og koster 679 kr med 3 fyldninger og 868 kr for en med 4 fyldninger (Dannebrogsdør). Og en karm koster 249 kr..

Har selv lige idag købt og monteret en i mit nye badeværelse.. smile

Så prøv slå et smut forbi www.olt.dk

Hilsen Johnny 8)

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Hej Journey!

Jeg skal bruge 9 døre ialt, nogle højre- og resten venstrehængt.
Dørene fra OLT kan vel monteres vilkårligt når man kan vende låsepalen?

Har du behandlet dørene med olie, lud eller andet?. En gulnet dør ser ikke godt ud.

Swedoor/Kilsgaards prisliste for en 200 cm fyldningsdør model Finland inkl. karm siger 1851,- (over 2700 for hvidlakeret dør og karm), men i 204 cm sælges samme dør i Bauhaus for 489,- + 329,- = 818,- noget af en forskel. Desværre så har Bauhaus ikke døren i 200. Jeg bor få 100 m fra en Bauhaus, men har 70 km til OLT.
Hvem køber døre til Swedoors listepriser, når de (eller tilsvarende) kan fåes til halv pris i stort set alle byggemarkeder? Jeg ved godt at byggemarkederne ofte kun kan tilbyde få størrelser og i rå udførelse (så de kan tjene på olie og maling?).

Nå, men jeg skal til Odense på torsdag i anden sammenhæng - måske skulle jeg tage traileren med.
Hej

Jeg kan love dig at det ikke er samme kvalitet på døre fra Kilsgård og lavpristømmerhandelen.

Ind imellem ser jeg nogle lavprisdøre der minder mig om fiskekasser i trækvaliteten.

Forøvrigt har jeg lige leveret ca. 20 lakerede Kilsgård fyldningsdøre til ca. 2000,- kr. pr stk monteret incl. greb og almuegerikter. (incl moms.)
Hej Orla!

Er der forskel i kvalitet på de Kilsgaard døre som sælges i Bauhaus og dem der købes direkte f.eks. af tømmermestre?
Hvis det var anden-rangs døre så ville dørene vel blive solgt anomynt dvs uden firmanavn, men der står jo højt og larmende Swedoor/Kilsgaard både i annoncer og på dørene. De sælges jo til halv pris.

Der er nok forskel på Kilsgaard og døre fra lav-pris byggemarkeder.

Hvis du kan sælge en dør til 2000,- inkl. det hele så må du få nogle gode rabatter (20 stk. giver selvfølgelig kvantumsrabat).

Uden at have spurgt på prisen ville jeg skulle give flg. (Kilsgaard prisliste) :

dør finland = billigste model inkl. karm: 1851,- (M 9x20,5 100mm karm)
lakering = 200,-
lakring af karm = 234,-
Greb -standard = 100,-
gerigter 10 m a 18,95 = 189,50
Montage : 1 time? = 350,-

Ialt = 2924,50

Det er lige før at jeg skal overveje at købe dørene igennem dig og så blot selv montere?
Jeg har 9 døre i dag, men en af dem skal være fransk/glasdør og så overvejer jeg om jeg skal fjerne 1 eller 2 døre og så blot sætte en glat karm op istedet (køkken/stue og stue/gang).
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også