OPBYGNING AF VÅDRUM PÅ 1. SAL

Jeg har et rum på 1. sal (etageadskillelse består af gulvplanker på strøer) som jeg gerne vil indrette til badeværelse. 3 af væggene er murstensvægge og den sidste er en skråvæg med forskallingsbrædder slået direkte på tagspærene. Jeg har lige nogle få spørgsmål:

- Hvordan griber jeg opgaven an?

- Hvor mange lag vådrumsgips skal der slås på forskallingsbrædderne?

- Er glasvæv nok til at murstensvæggene kan benyttes som vådrum?

- Må jeg føre faldstammen gennem en gammel muret skorsten og slutte den til kloak i kælderen?

- Kan jeg lægge klinker på gulvet og regne med at fugerne holder, og hvad skal der i så fald under?

- Eller er det bedre med skibsplankegulv?

- Eller linoleum?

- Må jeg trække pexrør fra kælderen gennem skorstenen og under gulvbrædderne?

- Må jeg føre afløb fra bruser og vask under gulvbrædderne hen til faldstammen i skorstenen?

Er der nogen som tør binde an med den bunke spørgsmål?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alfleha

Det var mange, men gode spørgsmål. Jeg kan langt fra svare på dem alle, men give dig et par gode råd angående badeværelser.
- alm. vådrumsgipsplader skal være i 2 lag, der er også nogle krav til hvor tæt de lægter somlpaderne skal skrues i skal være. Der er dog kommet systemer frem, hvor man kan nøjes med 1 lag plade.
Angående vådrumssystemer så er der flere producenter med hver deres system. Alfix og Lip laver gode produkter og ethvert byggemarked har deres foldere om hvordan et vådrumssystem laves rigtigt. Det er ikke så svært, men brug endelig tiden på at studere detaljerne inden du går igang. Om glasvæv er nok ville jeg lade komme an på om murstensvæggene er i våde eller fugtige zone, det er du meget klogere på når du har været alfix´s folder igennem.
Det klart langt mest kritiske punkt i dit projekt er at få et 100% tæt gulv. hvis du for enhver pris skal have klinker på er du sandsynligvis nødt til at stive din gulvkonstruktion af med ekstra bjælker, vandfast krydsfinér m.m. Det er der flere andre her på siden der har gjort med held. De kan give dig detaljerne.
Den gode og nemme løsning er at lade en gulvmand svejse vinyl på. Det er ikke så dyrt, er tæt (hvis det laves rigtigt), rimeligt holdbart, og er rimeligt lunt at færdes på selv uden gulvvarme.
Det var hvad jeg umiddelbart kunne hjælpe dig med.
Held og lykke med projektet.

mvh Anders
Tag kontakt med kommunens tekniske afdeling, de er normalt enormt hjælpsomme og det er dem der alligevel skal godkende projektet.

Ikke at du får den endelige løsning, men de ser så mange byggesager, så de kan hjælpe dig på rette vej og sige ja og nej til mange af dine spørgsmål og så er det ofte gratis.

Mvh. JørgenE
Hej

Jeg mener ikke at kommunen skal blandes ind i det hvis der ikke er tale om udvidelse af boligarealet.

Der skal altid anvendes 2 lag vådrumsgips i vådrum.

Der skal altid udføres vådrumsmembran i vådzoner (brusenicher, hele gulvet, 10 cm op ad alle vægge, 2 cm op ved døre, ved badekar, bag håndvaske).

Du må ikke føre kloakken ned gennem skorstenen men din VVS installatør må sikkert gerne (det er autoriseret arbejde).

Hvis du vil lave gulvvarme må ikke lægge klinker på trægulv.

Ved skibsplankegulv skal du lave et godkendt vådrumsgulv under. så den ide er nok ikke så god.
hej
til vådrums behandling vil jeg anbefale mira idet at det er et færdigt produkt som ikke skal blandes op og der for ikke har en begrænset holdbarhed hvor nogle af de andre produkter på marked er to komponente og der for hærder efter et stykke tid og lige meget hvor meget man end forbereder så står man altid lige og mangler noget 3 dage efter. kig på dette link hvor du kan hente brochure på deres produkter samt en beskrivelse af hvad loven siger omkring vådrums behandling http://www.mira-byggeprodukter.dk/
ang. gulvet så er her et link til gør det selv som har en artikel omkring støbning af gulv på 1 sal. har ikke prøvet det men det ser nemt ud http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=114&a=2156
og husk du altid skal bruge vådrums lim og sandspartel i et badeværelse
hvis du skal have glas væv op
VH
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Jeg har før beskrevet, hvordan jeg etablerede el gulvvarme og klinker på 1. sal. Se under mine indlæg.

klassikeren
Annonce
Hej Jeg har lige lavet et badeværelse på 1 sal.

Jeg satte strøer op med 300 mm mellemrum tværs på de eksisterede bjælker og lagde derefter et gulv af konstruktions finer 21mm.

Jeg kan anbefale "By og Byg Anvisning 200" den er meget detaljeret
Jeg købte den hos www.byggecentrum.dk for ca 200 kr.

Mvh Lars

Mbj.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Jeg mener ikke at kommunen skal blandes ind i det hvis der ikke er tale om udvidelse af boligarealet.



Det troede jeg ærlig talt i en etageejendom, men rådet var nu også mere ment som en gratis ekspertice man kan få til rådighed, for de virker ret vidende og seriøse selvfølgelig i teknisk forvaltning.

Mvh. JørgenE
hej alfleha

Jeg har netop hørt om et nyt produkt, der skulle gøre vådrumsbyggeri meget let. Det vejer ingenting og er godkendt.
Jeg har ikke selv bygget med det, men fået en vareprøve. Hvis nogen andre har prøvet det ville det være godt at høre nærmere.
Produktet hedder LITEX. (www.litexdanmark.dk)

mvh.
leif

Leifmj
Mount (se tidligere indlæg i tråden) foreslår at lægge strøer ovenpå de eksisterende bjælker. (Hvad er iøvrigt forskellen på strøer og bjælker).

Hvis man gør det, vil badeværelsesgulvet komme alt for højt op i forhold til etagens øvrige gulv - og døren! Eller er der noget jeg har misforstået?

Mine strøer ligger med ca. 65 cm. mellemrum. Jeg havde tænkt mig at sætte trempler pr. 30 cm. og så lave gulvet med 24 eller 27 mm krydsfinér som jeg limer på trempler og strøer. Derefter membran, selvnivellerende gulvspartelmasse, el-gulvvarmenet, mere spartel og til sidst klinker. Vil det mon ikke kunne holde?

Apropos anden aktuel tråd: Skal der lægges jordforbundet armering i sådan et gulv? Jeg har ikke jord i huset.

Er der nogen som har erfaring med Litex? Er det evt. bedre til gulvet end krydsfineren?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også