granitbordplade i køkken

Jeg har tænkt mig at få nyt granitbordplade på i vores køkken, jeg vil så spørge her
1 er det en god løsning med granit i køkken ? 2 Kan man købe direkte hos sten hugger og få lavet huller til vask + kogeplade og hvad koster granit pr mtr. i 62 cm bredde??? Med Venlig Hilsen Kim Hove
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja granitten er en god bordplade. Men du skal være opmærksom på at det er meget hårdt, når du stillerglas og lignende på bordet kan man lettere slå en flig af end på et træbord. Men bare man er opmærksom er det jo ikke noget problem.

Jeg har granit omkring koeplade og ca 0,5m på hverside, i den ene side har jeg så et stykke i en vinkel på knap 2m det er super når man skal bage eller lave pizza osv. let at arbejde på og let at rengøre igen.

Jeg har så også en plade på den anden side på ca 5m incl en vinkel, hvor pladen er af eg, i denne plade har jeg min vask og en masse fri borplads. jeg anvender begge bordplade typer og hvis jeg skulle vælge igen var mit valg blevet det samme.

Hvad angår en pris afhænger den meget af stentypen, der er stort spænd mellem den billigste og den dyreste.
Min plade er det der kaldes MAT poleret, det er der ikke mange der har endnu men den er lidt mere mat at se på end de blanke hvor lys kan reflekteres kraftigt, desuden kan ridser også bedre ses i den blanke. Den matte kræver nok en lidt grundigere oliering men skjuler bedre lidt støv osv. men er lige så let at arbejde med og rengøre.

Hvis du skal have en koge plade monteret så sørg for at der nedfræses støtte ribber af stål på begge sider af kogepladen for at styrke granitpladen, ellers kan den knække når du monterer pladen.

Mit råd vedr indkøb er at kugge forskellige steder og så finde den rette sten ( de kan variere meget ) og indhent så priser hos forskellige leverandører, og vølg så en du har tillid til kan levere varen i den rigtige kvalitet.

Vi var lidt uheldige med vores pladeleverandør, først var hullet til kogepladen lavet forkert og pladen var desuden lige lang nok. Så leverede han en plade med det rette hul og længde men så var det galt med stentypen, den var meget forskellig fra den først leverede plade. Desuden havde pladen en skade der var forsøgt repareret med epoxy eller lign. Enden på det hele blev at den første plade til kogesektionen blev ændret så længden passede og at koge pladen kunne nedsænkes, det var en reces der ikke var lavet i første omgang. Ret bøvlet men nu er resultatet godt, så find leverandøren med omhu. smile

Venligst Njord

MVH Njord
Hej find en der er leverandør der er vant til at lave bordplader, da det er mit indtryk at mange stenhuggere ikke ved hvad en vinkel og målebånd skal bruges til.

Sidst jeg leverede var prisen ca.
32.000,- kr. for ca. 4,5 kvm bordplade incl alle udskæringer/ kantpoleringer m.m.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan forstå at det er meget dyrt med granit,så jeg vil kun have granit ved kogepladerne et stykke på 132cm x 60 el 62 cm jeg regner med at kunne få det til ca. 4850,- incl udskæring for kogeplade. Mvh. Kim Hove
Prisen afhænger meget af hvilken sten du vælger. Vi valgte en "Nero Afrika" mat poleret, vi skulle brruge 2 stk, 1stk på 62cm*172cm og 1 stk på 62cm*156cm. I den ene fik vi nedfræset kogeplade som undersænket uden kant, men med 2x2 forstærkningsribber indlimet på bagsiden. Vores pris på dette var 7756,- Kr. bare til sammenligning og prispresning wink wink

Venligst Njord

MVH Njord
Overvej evt også terrazzo, en mørk cement med en mørk marmor er også flot og ikke så dyr.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også