Brandmæssige krav til etageadskillelse

Jeg mener at have hørt, at der er nogle brandmæssige krav til isolering i en etageadskillelse men kan ikke finde noget om det i BR-98.

Er der nogen der ved noget her. Evt. René :-)

Med venlig hilsen

Claus Holm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo heldigt at brandmanden, er fagmand ud i brandsikrings kunst 8)

Hvis du kun har 2 etager :arrow: ingen krav.

Har du 3 etager (kælder-stue-1.sal) :arrow: skal kælderen adskilles fra de øvrige etager med mindst BD-bygnindel 60.

:idea: Man gør dog klogt i at isolere etagedækket mellem stue og 1.sal for at mindske trinlyd. :idea:

Mvh.

René

Hej René

Det var lige dig jeg havde i tankerne...:-)

Jeg har lagt 100 mm ovenpå loftet i stueetagen. Dette loft er en konstruktion for sig uden forbindelse til spærfødderne/gulvet på førstesalen, og jeg mente at have læst at man skulle isolere på undersiden af gulvet på førstsalen for at der skulle være noget brandisolering såfremt loftet i stuetagen brændte igennem og faldt ned.

Det behøver jeg så ikke.

Tak for et præcist svar.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej

Jeg tror brandmanden sover i timen her.

Etageadskillelser i bygninger efter BR-S98 skal udføres som BD-30 konstruktioner.

Det vil evt sige 100 mm mineraluld fastholdt med 2 mm tråd eller min. 19 x 100 forskalling.
Sover og sover - jeg øser bare af paratviden :oops: der åbenbart er lidt flere huller i end jeg havde regnet med sad . Det svinder åbenbart mere af end man skulle tro, når man ikke rigtig arbejder med det lille reglement til dagligt.

Jeg skal beklage fejlen - og komme med et lille citat.

Evnen til at lære af andres fejl, har vi kun fordi vi ikke kan nå at lave alle fejlene selv.

Mvh.

René

Hej Orla

Den 19x100 forskalling er det en spredt eller tæt forskalling :?:

Jeg er selv ved at bygge til, og påregnede at anvende samme konstruktion, som du beskriver, men min far (som er tømrermester) sagde at det ikke er nok, der skal også en gipsplade på :?

Hvad skal jeg nu regne med :?:
Man kunne jo sige, det burde du vide selv, men det er forlænge siden, jeg har beskæftiget mig med sådanne konstruktioner. :roll:
Hej.

Taler vi om enfamilieshuse og er det i én eller to etager. I første tilfælde er det en BD30 konstruktion mellem etagerne (kælder og stue). I andet tilfælde er det BD60 mellem kælder og stue. Er det lejlighedsskel er det ligeledes BD60. Loftskonstruktioner omkring beboelsesrum skal være mindst BD30. (efter træ39, Træ og brandkrav)

Et materiale eksempel på en BD30 etageadskillelse er:
- gulv, mindst 21 mm sammenpløjede brædder.
- 95 mm isolering, fastholdt. Kan være enten fastholdelse med ståltråd eller spredt forskalling, max. cc 30 cm.
- loft, et lag klasse 2 beklædning, som fx. mindst 15 mm sammenpløjede brædder med højst 25 mm bagved liggende hulrum.
(efter træ38, Træ og brand)

asn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis