Planker, forboring og Monta-flex

Jeg skal til at montere fyrretræs planker. De er 18 cm brede, 3 cm tykke, fer og not. Jeg vil skrue skjult i not, og har et par spørgsmål: 

  • Skal der forbores?
  • Hvilken diameter og længde på skrue? (har læst det skal være NKT Monta-flex).
  • Hvis der forbores, er der så andre skruer der er bedre til det?
  • Når der forbores, hvor stort bor i forhold til skrue?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville sige forbor 3 mm. Skrue 4,2x55. Men med amonta flex burde du kunne køre uden forboring. Men du er sikker hvis du gør.


 

Man skal bare være opmærksom på, at hvis ikke den del af skruen der er i brættet har et frihul, bliver brættet ikke trukket an imod underlaget med særlig stor kraft. Man kan vælge en skrue med et glat stykke , svarende til brættets tykkelse, så er antrækket iorden.

Hvis man bruger skruer med gevind på hele længden og ikke borer for, kan man skrue skruen i og selv om der er flere mm luft imellem bræt og underlag, vil man ikke trække brættet ned. 

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Tak for inputs. Monta-flex fås som 4,2x55/33, så der er 22 mm uden gevind. Mon ikke det er nok. Planken er 30 mm, skrå iskruning i not, overstiger ikke 22 mm iflg min måling. 

Så den kører jeg med.

Stykket uden gevind behøver faktisk ikke at være helt så lang som brættets tykkelse. Det skal bare være sådan at " skruen ved " hvor det skal give sig i gevindet i træet når der skal spændes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis