Planker, forboring og Monta-flex

Følg tråden
Viggo_L
Viggo_L
Postnr: 4130
Viggo_L Viggo_L

Jeg skal til at montere fyrretræs planker. De er 18 cm brede, 3 cm tykke, fer og not. Jeg vil skrue skjult i not, og har et par spørgsmål: 

• Skal der forbores?
  • Hvilken diameter og længde på skrue? (har læst det skal være NKT Monta-flex).
  • Hvis der forbores, er der så andre skruer der er bedre til det?
  • Når der forbores, hvor stort bor i forhold til skrue?
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Jeg ville sige forbor 3 mm. Skrue 4,2x55. Men med amonta flex burde du kunne køre uden forboring. Men du er sikker hvis du gør.

Johnny cnc
Johnny cnc
Postnr: 5210
Johnny cnc Johnny cnc

Man skal bare være opmærksom på, at hvis ikke den del af skruen der er i brættet har et frihul, bliver brættet ikke trukket an imod underlaget med særlig stor kraft. Man kan vælge en skrue med et glat stykke , svarende til brættets tykkelse, så er antrækket iorden.

Hvis man bruger skruer med gevind på hele længden og ikke borer for, kan man skrue skruen i og selv om der er flere mm luft imellem bræt og underlag, vil man ikke trække brættet ned. 

Hilsen Johnny

Johnny cnc
Viggo_L
Viggo_L
Postnr: 4130
Viggo_L Viggo_L Trådstarter

Tak for inputs. Monta-flex fås som 4,2x55/33, så der er 22 mm uden gevind. Mon ikke det er nok. Planken er 30 mm, skrå iskruning i not, overstiger ikke 22 mm iflg min måling. 

Så den kører jeg med.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Stykket uden gevind behøver faktisk ikke at være helt så lang som brættets tykkelse. Det skal bare være sådan at " skruen ved " hvor det skal give sig i gevindet i træet når der skal spændes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.