Bålsted opmuret i granitbrosten

Halløj

I haven har vi et bålsted, som vi er rigtig glade for. Det er et rundt hul i jorden med indvendig diameter på godt 3 meter. Kanterne som er ca 45 cm høje, er i marksten, og på toppen ligger diverse flade natursten, så de fungerer som bænk hele vejen rundt.
Nu vil jeg gerne have selve bålet hævet op, så det ikke er nede i bunden af hullet - det er ikke rart at sidde helt foroverbøjet på kanten, når man laver snobrød med ungerne, som vi bruger det en del til.

Jeg har adgang til en masse granit-brosten og tænkte at mure en cylinder op i midten, fylde den med sand eller jord, så sidste 1½ "skifte" er fri  og kunne fungere som kant på selve ildstedet (og noget at hvile snobrødspinden på) - men hvad skal man bruge til at "lime" stenene sammen med. Jeg ved der findes ildfast mørtel. Men granitsten suger jo lige præcis intet, så vil det overhovedet binde? (Og er det nødvendigt at bruge den ildfaste (og dyre) mørtel til de første skifter, som ikke påvirkes på samme måde af varmen?

Hvad mener I?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ler og sand (skarpkantet bakkegrus) i forholdet 1:4 er ildfast og holder god på granit, men kræver en form for beskyttelse mod nedbør.

Til et åbent ildsted ville jeg nøjes med at stable brostenene så de støttede hinanden med et passende fald. 

Det indvendige i cylinderen ville jeg fylde med småsten for dels at stabilisere og samtid få et effektivt dræn, så vandtrykket ikke presser brostenene ud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er ikke tryk ved at stable dem. Det er trods alt små børn omkring det tændte bål, så ville rigtig gerne have at de sad fast

Når der nu er små børn, så brug da f.. h...... pengene på den ildfaste mørtel.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Almindelig mørtel som man brugte i gammel tid, holder glimrende sammen på kvadersten i kirkebygninger.  

..glemte lige - og kirker som har brændt ned, der står murene ofte tilbage, nærmest helt uskadet. 

@Swot:

Nej - tillad at gentage mig selv - du får ikke mørtel til at binde på granit. Det gør kun cement, men det er ikke ildfast, men ildfast mørtel er ikke velegnet til brug under åben himmel i en konstruktion som du påtænker.

Angående børn og ild. Det er kun et spørgsmål om hvem der bestemmer og sætter rammerne. Mine tre børn er vokset op med både ild og vand i rigelig mængder uden at have lidt overlast.

Det er en del af børnenes udvikling at få blå mærker, falde ned fra træerne, brænde nallerne på det varme snobrød og få fiskekroge i fingrene.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis