Træterrasse på betongulv

Hej Lav-det-selvere. 

Jeg har en altan til min lejlighed som jeg ønsker lave træterrasse gulv på. 

Jeg regner med at det bliver enten Jatoba eller Cumaru - altså hårdt træ. 

Den måler 137x384 cm og jeg ønsker at brædderne ligger på den lange led. Derfor tænker jeg at jeg ligger 7-8 strøer på tværs (den korte led)

Jeg så en "guide" på handyman.dk som anbefalede at man monterer strøerne blot med vandfast montagelim og kiler for at justere til vater. Hvad synes I om det? Jeg troede egentlig at man burde skrue strøerne ned i betongulvet med rawplugs. 

Jeg har ca 2cm hældning på den korte led, så de skal klodses en del op i den ene ende. 

Og hvad med støerne? Ville i vælge hårdt træ eller bare noget trykimprægneret med tagpap henover? De bliver jo nok våde, da de ligger direkte på betongulvet - i hvert fald i den ene ende. 


På forhånd tak for hjælpen. 


Mvh Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke begynde at bore i gulvet på en altan. Jeg ville nok købe nogel 95x45 trykkede regler og så save dem igennem så man fik to kiler af hver med de 2cm fald. Hvis du vil være sikker på at terrassebrætterne  ikke flytter sig skal du bruge hårdttræ strøer. Jeg lavede min terrasse med trykkede reglar og de kan ikke helt holde på de få brætter som har kastet sig. Men uanset hvad du bruger så skal de klodses op så vand kan løbe til afløb uden at hobe sig op.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Kovas. 

Hvorfor ville du ikke bore huller i betongulvet? Jeg er bange for at hvis man bare lægger gulvet løst på, så vil eventuel udbøjning få gulvet til at løfte sig og i værste fald sige lyde, når man går på det. 




Mvh Morten

Du risikere at bore ned i et af jernene i altanens gulv, og trænger der fugt ned i den, ruster den, og så er du for alvor på den...Tænk også på frostsprængninger   
Jeg ville slet og ret lave det som et flydende gulv (med plads til det kan expandere). Du har jo vægge på alle sider (det ene er vel et rækværk) så sandsynligheden for at gulvet flyver væk i godt nok minimal   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@PinkHenrik

Det er en god pointe med frostsprængninger og fugt. 

Jeg har faktisk vægge på alle fire sider, så nej det flyver ingen vegne

Du ville ikke være bange for at det løfter sig og knirker, når man går på det, hvis det ligger løst/flydende? 

Det kan også være at montage lim ikke er nogen dum ide i så fald. Det er forbandet stærkt i hvert fald. 


Mvh Morten

Jeg tror ikke at montagelim kan holde der, hvis det slår sig. Men jeg ville finde noget kraftig gummi at klodse op på så vandet kan løbe væk. Glem tagpappet. Ville det være muligt at skrue noget beslag på væggene/ rækværket som kunne holde gulvet på plads. Hvis du prøver med montagelim hvordan bliver det så med afløb, eller løber vandet bare ud ved gelænderet? Ps tænk på at hvis gulvet fylder for meget så skal du forhøje gelænder. Bare en tanke hvad med at bruge de der træfliser man kan få monteret på noget plastic/gummi. feks.  https://www.vidaxl.dk/e/8718475915782/10-stk-terrassefliser-i-akacietrae-30-x-30-cm?utm_source=vidaxl_kelkoo&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=dk_webshop&utm_term=8718475915782&utm_content=Hardware


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Nej hvis du forestiller dig du bygger en stor palle, som er 2-3 cm under målet på altanen (så træet kan give sig i alle retninger) så hverken flyver den eller bliver skæv, da den jo er et stykke   

Men træ er forgængeligt, så før eller siden så bliver træet "træt" og skal skiftes, det er et faktum som du ikke slipper uden om.
Trykket træ holder udendørs snilt i 10-15 år uden nogen behandling, men på en altan vil det være mere beskyttet så her kan du måske regne med 15-20 år.  

Husk at bore for når du monterer dine hårdtræsbrædder, samt at bruge rustfri skruer. 


 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det flyver ingensteder. 6 kvm træ er tungt! Du kunne købe nogle stolper af komposit og skære kiler/strøer af dem. Men du skal være sikker på, at faldet er ens på alle 4 meter.


 

Man kan da sagtens bore det fast i beton gulvet. Når du skruer skruerne i betonen giver du det en gang tætningsmasse i hullet samtidig. 

Jeg ville hæve strøerne på hele strækningen og skrue dem i betonen med understøttede plastklodser pr. Ca 50 cm. Altså 1 cm i den ene og 3 i den anden, så hele strøen er hævet.

Træ slår sig meget og jeg ville blive sindsyg af at det klaprer når man går på det.

Du har vel en dør til altanen? Går den ind eller udad? Tænker på hvor høj byggehøjde du har?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis