udløbsrosetter

Hvor og hvordan må udløbsrosetter anbringes. Hvor står der i SIK´s bestemmelser noget om dette? Hvor tæt på en lodret væg skal ledningshullet i rosetten placeres for at undgå, at en lampe kan hænges op i rosetten?  Skal de altid anbringes på selve væggen, eller må rosetten placeres på en lodret eller vandret flade 10 -12 cm fra en væg?

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke til nogen regler om placering af udløbsrosetter. Det kan være på loft, væg, eller bag emhætte. Jeg mener nu ikke de må sættes i gulvet. 

 Hvis den er anbragt på lodret væg kan man vel ikke hænge lampe op i den, men ellers er det jo altid muligt, og vel en af  formålene med en udløbsroset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, el-leverandøren fortæller noget andet. Må flere udløbsrosetter monteres sammen, så der kan forbindes flere end 2 brugsgenstande, der er forbundet til samme en-polede afbryder? Der må i følge loven kun forbindes 2 brugsgenstande til en enkelt udløbsroset. Skal der være jordforbindelse i ekstra rosetterne, selv om der ikke er jordforbindelse i udløbsrosetten, som der oprindeligt forbindes fra?

Citat : Tak, el-leverandøren fortæller noget andet Den må du lige forklare nærmere. 

Udløbsrosetter er beregnet til maks. 2 ledninger. Det betyder principielt ikke at der kun må være 2 brugsgenstande. Jeg kan sagtens forestille mig en 5 armet lysekrone ( 5 brusgenstande), som forsynes fra en ledning. Så hvis du skal have mere korrekt svar må du lige forklare hvad det er der skal monteres.

Der er ingen lovmæssig grænse for hvor mange udløbsrosetter  der styres fra en afbryder. 

Der skal stort set jordforbindelse i alt ny installation. Der er undtagelser ved ældre huse, men det gælder specifik kun ved "et par stikkontakter"



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg mener, højeste antal er 2 ledninger monteret i hvert lampeudtag eller udløbsroset, er det korrekt?

Hvis der ikke er en jordforbindelse i installationen i udløbsrosetten, fordi der i ældre huse oftest ikke er jord andre steder end, hvor det dengang huset blev bygget, var et lovkrav.

Det kan derfor godt være, der er en jordledning et eller andet sted, men ikke i den gamle udløbsroset.

Skal der føres jord frem til antallet af ekstra tilsluttede rosetter udover et par stykker, ligesom til ny stikkontakter over højst 2 stk. stikkontakter uden jordforbindelse. Er der frit valg i antallet af ekstra udløbsrosetter uden jordforbindelse? Tak i øvrigt for svar

Kunne du ikke lave en skitse over, hvad du vil lave? Det med at lampeudtag skal placeres så tæt på væggen er gældende for 50X50 mm udtag. Alle andre kan du placere, som du vil, og i det antal du vil.


fase
Annonce

OG hvis du bruger forfra dåser så er det ikke ok at hænge lamper op i dem. Så det ville mere præcise svar hvis opgaven beskrives lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke en forfra dåse. En alm. udløbsroset

Jeg har set en el-leverandør video på Internettet , der beskriver at udløbsrosetter ikke må placeres i loftet, bortset fra tæt på væggen men det må så være LK´s 50x50 mm, jeg har set

Skal alle ubrugte terminaler i en udløbsroset eller et lampeudtag, og ikke blot 50x50 mm udtagene fra LK, afbrændes? Skal også jord afbrændes, hvis jord ikke bruges? Gælder det også gamle, tidligere monterede udtag?

Tak

Kan du henvise til den video, du omtaler, for den vil jeg gerne se. Det vil være nemmere at kommentere den, når jeg har set den. Ingen terminaler i lampeudtag skal afblændes udover den afblænding, der foregår ved at lampeudtaget forsynes med det låg, som hører til. Gamle udtag (porcelæn monteret i en aluminiumsplade) , som ikke er forsynede med låg, skal heller ikke afblændes, da de normalt er placerede udenfor normal rækkevidde. 


fase

Jeg kommenterer kun slåfejl når de er lidt morsomme  

Der er ikke nogen terminaler der skal afbrændes   Og nej du skal heller ikke afblændes.

Jeg ikke enig i din konklusion på den video du omtaler ( har dog ikke set den )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skriver at i videoen bliver det fastslået at udløbsrosetter IKKE må placeres i loftet med mindre at det er tæt på væggen, undskyld det vil karaktisere som noget gedigent vås. Med mindre at det står i den snart udløbne stærkstrømsbekendtgørelse eller den nye gældende  DS 60364, så er det producentens anvisninger der er gældende..... 

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis