Stikkontakter i forlængelse af hinanden

Hej, håber jeg skriver det rette sted, og at mit spørgsmål giver mening.

Jeg står overfor at skal løse en opgave, som er mig noget uoverskuelig, da jeg ikke er så bekendt med de forskellige termer og navne på udstyr og metoder inden for strømføring.

Jeg har et stort rum som er opdelt i 10 mindre rum (rumdelere), i en lang række. Der er stikkontakt i hver ende af rummet (dvs. i de to yderste rum) jeg vil nu gerne have ført strøm ind i hvert af de 8 resterende rum, fra de to stikkontakter (eller bare den ene) således at hvert rum har et stik og en afbryder, som dog ikke slukker for at strømmen føres videre til næste rum i kæden, men at hele kæden kan afbrydes fra hovedkontakten/erne. Det skal være en ydre installation, så kablerne bliver ført i kabelbakker langs vægen. og kontakterne skal således også sidde uden på vægen.

Er der nogen der kan give mig nogle råd til hvilke stikkontakter jeg kan bruge til dette formål, og om der findes en smartere løsning jeg bare ikke har kunne få øje på?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er noget du selv vil lave skal du holde dig til forlængerledninger. Det er ikke optimalt men nu ved vi ikke hvor meget strøm der skal kunne trækkes.

Opsætning af faste stikkontakter og kabelkanal vil da være bedst men så er det fast installation og så skal der en elektriker til. En sådan løsning er dog ikke billig. Men mindre kan måske også gøre det, et kabel kan da føres forholdsvis diskret ved fodlisten. Den løsning vil ikke koste alverden. Elektrikeren vil også nemt kunne opsætte en sluk alt kontakt istedet for eller sammen med stikkontakten i enden af lokalet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tusinde tak for hurtigt svar, jeg har siddet og forsøgt at finde ud af hvad lovgivningen siger omkring dette, og kan ikke rigtigt finde et entydigt svar. Det er som sådan bare en advanceret stikdåse jeg vil lave, hvor der sidder en afbryder og et udtag flere steder på kablet. dvs. det tilsuttes i sidste ende til en allerede eksisterende stikkontakt (230v). som jeg ser det er dette fuldstændigt det samme som en stikdåse med individuelle afbrydere, bare med længere afstand imellem hver. Det burde så vidt jeg kan læse mig frem til være lovligt for mig at lave selv. Tager jeg fejl? lige pt. har vi en meget grim kæde af stikdåser, men problemet her er at hvis strømmen afbrydes på én, så afbrydes resten af kæden også. det er her hvor jeg gerne vil have individuelle afbrydere som stadigt tillader strømmen at fortsætte i kæden, selvom strømmen afbrydes til det ene udtag. alternativet er at trække en stikdåse til hvert rum fra en hoved stikdåse (eller flere) og på den måde have individuelle afbrydere, dette bliver dog noget mere klumpet og svært at gøre æstetisk tilfredsstillende, så den løsning vil jeg gerne undgå hvis det er muligt at lave den første løsning selv.

Det er nu meget enkelt. Stikkontakter og kontakter (fx Fuga) er beregnet til fast installation og må ikke anvendes som "forlængerledning".  Og den faste installation må du ikke rode med (dog må man udskifte eksisterende).


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

ok, nu giver det mere mening hvordan det skal forstås. tusinde tak for hjælpen, jeg må se mig om efter en løsning med stikdåser eller få fat på en autoriseret.

Der er to løsninger på din opgave. 

1. Du forsyner alle 8 nye stikkontakter fra de ene stikkontakt i enden af rummet.

2. Du forsyner 4 nye stikkontakter fra hver ende af rummet.

Under alle omstændigheder er dit ønske, at stikkontakterne i hvert rum har en stikkontakt med afbryder. Det betyder, at du monterer en stikkontakt med afbryder i hvert rum.

 Vælger du at forsyne alle stikkontakter fra en af stikkontakterne i enden af rummet, monterer du en afbryder ved stikkontakten i udgangspunktet, så du kan slukke for alle stikkontakter et sted. Derfra fører du et kabel videre til første stikkontakt. Fra den fører du et kabel videre til næste stikkontakt og så videre.

Vælger du at forsyne fra hver sin ende er opskriften den samme, men du skal så ikke have et kabel mellem rum 5 og 6.

Jeg går udfra at du med kabelbakker mener kabelkanaler. Kabelkanaler er med låg på, det er kabelbakker ikke. Stikkontakter finder i nedenstående link.

Materiel

Installationer er ikke lovlig at lave selv, men det har der været skrevet så meget om, at jeg ikke gider skrive det mere. Du er naturligvis selv ansvarlig for din installation.


fase
Annonce

Nu vi er ved lovligheden, må jeg så gerne selv sætte kabel og stik på en stikdåse? Umidelbart tror jeg den nemmeste og billigste løsning for os bliver at trække individuelle forlængerledninger til hvert rum, men da alle kablerne så skal være forskellige længder, vil der klart være noget at spare for os, hvis vi bare skal købe stikdåser, kabel og strømstik og lave hver så den passer i længden.

Ja, det må du gerne.

Du skal lige være opmærksom på, hvor meget strøm de ting du tilslutter bruger i forhold til hvad stikdåser, stik og kabel er lavet til. 10 storforbrugere forbundet gennem adskillige stikdåser og lange tynde ledninger er ikke godt.

Tænk på en installation i et større kontor. Her vil man heller ikke trækket en masse forlængerledninger, men lave en fast installation.

tusinde tak for hjælpen alle sammen, jeg tror jeg har nok information til at gå videre nu, og skal selvfølgeligt nok tage højde for hvor meget strøm der skal bruge ved de enkelte stationer, det er en lidt underlig installation i forbindelse med noget event, så regner ikke med at det bliver noget problem at trække det hele på en fase, men det bliver selvfølgeligt tjekket grundigt inden tilslutning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis